Globalny rynek odzieży używanej będzie rósł średnio trzy razy szybciej niż cały światowy rynek odzieżowy. Polacy także podłapali ten trend. 23 proc. ankietowanych kupiło produkt z drugiej ręki w ciągu ostatnich 12 miesięcy.
W 2022 roku rynek odzieży z drugiej ręki odnotował wzrost na poziomie 28 proc., osiągając wynik 177 mld dolarów globalnej sprzedaży – wynika z najnowszego raportu ThredUp.
Skąd taki duży wzrost? Autorzy raportu tłumaczą wzrost branży inflacją, większą liczbą osób sprzedających ubrania, tzw. detalistów, rozwijających ofertę secondhandów, a także zwiększoną świadomością nt. zrównoważonych nawyków zakupowych. Raport przewiduje, że branża secondhand w globalnej sprzedaży podwoi swoją wartość do 351 mld dolarów do 2027 roku.
Natomiast, do 2024 roku 10 proc. globalnego rynku odzieżowego będzie stanowić odzież używana – wynika z raportu.
Interesuje cię energetyka i ochrona klimatu? Zapisz się na 300Klimat, nasz cotygodniowy newsletter
Ekologia czy oszczędność
Recommerce to ponowny handel, czyli handel rzeczami z drugiej ręki. Ten trend przyjął się także w Polsce. Co czwarty Polak kupił używany produkt w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Wynik ten jest wyższy, niż na większości pozostałych rynków. W dodatku 60 proc. osób, które dokonało zakupu z drugiej ręki planuje kontynuować taki wybór konsumencki – wynika z ankiety opublikowanej przez Google podczas spotkania z cyklu Tech Lookbook Google.
Znaczna większość polskich konsumentów zaopatrujących się w rzeczy używane uzasadnia swój wybór oszczędnością pieniędzy. 69 proc. pytanych osób kupuje produkty z drugiej ręki, głównie bo są tańsze, niż nowe. Natomiast, 46 proc. ankietowanych za powód podaje dbałość o środowisko i chęć ograniczenia odpadów – wynika z badania Kantar.
Z kolei z ankiety Google wynika, że zakupy w handlu wtórnym były w równym stopniu motywowane zamiłowaniem do produktów z drugiej ręki, jak i chęcią zaoszczędzenia pieniędzy. Aż 35 proc. ankietowanych uzasadnia zakupy z drugiego obiegu wyławianiem „perełek”, niespełna 35 proc. oszczędnością, a 23 proc. – brakiem funduszy na nowy produkt. Wybór przyjazny dla środowiska i chęć zmniejszania konsumpcji to motywacja zaledwie dla 15 proc. osób biorących udział w tej ankiecie.
Prawie 36 proc. osób korzystających z recommerce w Polsce decyduje się na zakup rzeczy używanych raz lub dwa razy w roku. Jednak niewiele mniej, bo niemal 30 proc. wybiera produkty „second hand” bardzo często, kupując co najmniej siedem przedmiotów rocznie.
Pokolenie Z i Millennialsi napędzają rynek
Dane GlobalData pokazują, że to przede wszystkim Pokolenie Z i Millenialsi są bardziej otwarci na kupowanie i sprzedawanie używanej odzieży online.
W badaniu przeprowadzonym przez ThredUp 75 proc. pytanych odpowiedziało, że są chętni do kupowania odzieży używanej. Wśród przedstawicieli pokolenia Z odpowiedź twierdzącą stanowiło 83 proc. głosów.
Około jedna trzecia konsumentów z pokolenia Z stwierdziła, że kupuje rzeczy z drugiej ręki, aby móc sobie pozwolić na zakup marek z wyższej półki, które nie mieszczą się w budżecie gdy są nowe.
Konsumenci coraz częściej zastanawiają się również nad możliwością odsprzedaży swoich zakupów. 82 proc. Zetek twierdzi, że przed zakupem bierze pod uwagę wartość odsprzedaży.
Świadomość to domena młodych
Według badania The RealReal’s 2022 Luxury Resale Report 43 proc. konsumentów na świecie określiło zrównoważony rozwój jako czynnik decydujący o tym, co kupują. W badaniu zebrano dane od 28 mln kupujących w okresie od stycznia 2022 do czerwca 2022.
Ponad połowa osób reprezentujących Pokolenie Z i Millenialsów (61 proc.) Gen Z i Millennialsów uważa się za świadomych ekologicznie i zorientowanych na zrównoważony rozwój, podczas gdy ogółem takie stanowisko zajmuje 51 proc. konsumentów.
Czytaj także:
- Zrównoważona moda to fikcja. Przemysł odzieżowy truje coraz bardziej
- Branża modowa odrabia straty po pandemii. Wydajemy więcej na ubrania
- Kup teraz, zapłać później Polacy polubili płatności odroczone
- Wyzysk w przemyśle modowym. Dekadę od największej katastrofy w branży niewiele się zmieniło
- Szybko, tanio czy ekologicznie? Czy można pogodzić te trzy oczekiwania?