W Europie zauważalne jest w różnych krajach delikatne spowolnienie na rynku samochodów elektrycznych, uzależnione od wygaszania programów wsparcia. Także tego jak wygląda w poszczególnych krajach sytuacja na rynku nowych aut. Ale nie będzie to tendencja trwała, ocenił dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych Maciej Mazur.
– Na pewno nie jest to trwały trend. W przestrzeni publicznej widać duże emocje związane z wieszczeniem wręcz końca elektromobilności. Ale podchodzimy do tego ze spokojem, bo jesteśmy już przyzwyczajeni, że takie głosy pojawiają się od lat i nigdy nie znajdują potwierdzenia w rzeczywistości. Pamiętajmy, że to nie jest już niszowy rynek, a ważna część motoryzacji. Niemal 15 proc. nowych samochodów osobowych sprzedanych w Unii Europejskiej w ubiegłym roku było wyposażone w napęd całkowicie elektryczny – zapewnił Mazur w rozmowie z ISBnews.
– Rynek e-mobility cały czas rośnie, natomiast naturalne jest, że zdarzają się lepsze i gorsze miesiące pod względem liczby rejestracji. A akurat styczeń zawsze jest najsłabszy w roku. Dodatkowo, zbiegło się to z zakończeniem programu dopłat w Niemczech, czyli na największym europejskim rynku. Co błędnie odebrano jako wycofywanie się Niemiec ze wspierania elektromobilności. Mimo tych okoliczności, sprzedaż BEV w Unii Europejskiej i tak wzrosła w styczniu o prawie jedną trzecią rok do roku – dodał Mazur.
Jak powiedział, stowarzyszenie zakłada, że dynamika wzrostu rejestracji BEV w Europie może być w tym roku nieco niższa niż rok wcześniej.
– Ale też mamy pewność, że rok 2025 będzie absolutnie rekordowy, więc nie widzę żadnych powodów do niepokoju o przyszłość tego rynku – powiedział Mazur w wywiadzie.
Bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami subskrybując nasz codzienny newsletter 300Sekund! Obserwuj nas również w Wiadomościach Google.
W jego ocenie, do opinii publicznej łatwiej przebijają się informacje o wydźwięku negatywnym. Ale nie sposób nie zauważyć, że są także pozytywne. Choćby taka, że ceny baterii litowo-jonowych mają potencjał do spadku w tym roku. Nawet o 50 proc., co otwiera drogę do jeszcze wyraźniejszych obniżek cen samochodów elektrycznych.
– Pewnym nieporozumieniem jest, że obniżanie cen elektryków jest oceniane przez analityków jako wynik słabości tego rynku. Podczas gdy z punktu widzenia konsumentów powinno się to kojarzyć jednoznacznie pozytywnie – podsumował Mazur.
Polska opóźniona we wdrażaniu unijnych przepisów
Według Maciej Mazura spełnienie przez Polskę unijnych wymogów dyrektywy AFIR w zakresie rozwoju infrastruktury ładowania dla elektrycznych samochodów ciężarowych do końca 2025 r. będzie bardzo trudne.
– PSPA jest właśnie w trakcie weryfikacji stanu realizacji wymogów AFIR, powinniśmy zakończyć ją do połowy kwietnia. Czyli do momentu rozpoczęcia stosowania przepisów nowego rozporządzenia. Gdybym jednak miał zaryzykować już teraz ocenę szans spełnienia przez Polskę unijnych wymogów do końca 2025 r., powiedziałbym, że osiągnięcie 100 proc. w przypadku infrastruktury ładowania dla samochodów ciężarowych będzie bardzo trudne – skomentował Maciej Mazur.
– Większe szanse mamy w przypadku infrastruktury dla transportu lekkiego. Ciężko będzie natomiast z realizacją celu w zakresie łącznej mocy ładowarek. Musi zostać dostosowana do liczby osobowych i dostawczych samochodów z napędem elektrycznym (1,3 kW na każdy BEV oraz 0,8 kW na każdy PHEV). Mówimy o konieczności ponad dwukrotnego podwyższenia obecnej, łącznej mocy stacji – ocenił w rozmowie z ISBnews.
Przyznał jednocześnie, że branża wciąż czeka na przyspieszenie kwestii proceduralnych związanych z przyłączami.
– Bardzo mocno liczymy na nowe otwarcie w spółkach skarbu państwa będących operatorami systemu dystrybucyjnego. Na świeże spojrzenie z ich strony, bo jest bardzo dużo do zrobienia wspólnie i nie jest to takie nierealne, jak mogłoby się wydawać. Wierzymy w efektywny dialog z przedstawicielami OSD, bo wiele naszych postulatów ma na celu także ułatwienie życia operatorom – podsumował Mazur.
Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych to największa w Polsce organizacja branżowa, kreująca rynek elektromobilności. Oraz promująca zero- i niskoemisyjne technologie w transporcie.
Polecamy:
- Liczba punktów ładowania elektryków może się zwiększyć 18x do 2025 r. Ale potrzebna pilna pomoc rządu
- Więcej aut elektrycznych niż stacji ładowania. Wszystko przez formalności
- Jak odblokować rozwój elektromobilności. Branża zebrała swoje propozycje
- Elektromobilna transformacja. Jak wpłynie na rynek pracy w Polsce?