Wartość Tesli spadła o 26 proc. w 2024 r. Obecnie marka wyceniana jest na około 43 mld dolarów. Najcenniejszym brandem w branży motoryzacyjnej okazuje się Toyota warta 64,7 mld dolarów.
Wartość marek podaje Brand Finance. To firma badawczo-konsultingowa, która przeprowadza kompleksowe badania konsumenckie i analizuje tysiące danych finansowych firm. Przygląda się przychodom, umowom licencyjnym, marżom i innym, aby oszacować wartość pieniężną marek. Oceny obejmują marki korporacyjne i submarki związane z poszczególnymi liniami produktów.
„Siła przyciągania firmy słabnie”
Jak wskazała Brand Finance w swoim corocznym rankingu, na który powołuje się amerykańska sieć telewizyjna CNBC, wartość Tesli to obecnie szacunkowo 43 mld dolarów, co oznacza spadek z 58,3 mld dolarów na początku 2024 roku i 66,2 mld dolarów na początku 2023 roku. Według Brand Finance Toyota jest najcenniejszą marką w branży motoryzacyjnej z wartością na poziomie 64,7 mld dolarów, a tuż za nią znajduje się Mercedes (53 mld dolarów).
Dyrektor generalny Brand Finance David Haigh, cytowany przez CNBC, ocenił, że spadające wyniki Tesli są oznaką, że „siła przyciągania firmy słabnie”. Według niego istnieje ryzyko, że „Tesla nie będzie w stanie sprzedawać tak wielu produktów i nie będzie w stanie sprzedawać po tak wysokich cenach, jak wcześniej”.
Rekomendacje dla marki
CNBC podkreśla, że dostawy Tesli na 2024 r. spadły o około 1 proc. do 1,79 mln, mimo że popyt na pojazdy elektryczne na baterie wzrósł na całym świecie. W Stanach Zjednoczonych udział Tesli w rynku pojazdów elektrycznych spadł rok do roku z 55 do 49 proc. (według danych dostawcy usług i technologii motoryzacyjnych Cox Automotive).
– Jeśli Tesla nie będzie w stanie przedstawić całej gamy nowych produktów, które naprawdę podekscytują konsumentów, i jeśli nie będzie w stanie złagodzić niektórych antagonizmów wywołanych przez swojego lidera, będzie postrzegana jako ta, która szczyt ma już za sobą i zacznie spadać – podsumował Haigh, cytowany przez CNBC.
Polecamy też:
- Samochody elektryczne budzą coraz większe zainteresowanie. Ale finalnie cena mocno je studzi
- Samochody elektryczne na specjalnych prawach. Nowy pomysł na zwiększenie ich sprzedaży
- Wraca spór o europejskie cła na chińskie samochody elektryczne. Pekin ostrzega Brukselę
- Za ciche, za szybkie, za ciężkie. Samochody elektryczne bardziej niebezpieczne dla pieszych od aut spalinowych