Ponad 407,5 mln osób podróżowało koleją w Polsce w 2024 r., co oznacza wzrost o 8,8 proc. rok do roku i jest najwyższą liczbą pasażerów po 1997 r., podał Urząd Transportu Kolejowego.
– W 2024 r. kolej obsłużyła ponad 407,5 mln pasażerów. W porównaniu do danych z 2023 r. to wynik wyższy o 33,1 mln. Na przestrzeni ostatnich lat więcej osób podróżowało pociągami w 1997 r. (416,6 mln osób według danych GUS) – czytamy w komunikacie.
Urząd Transportu Kolejowego wskazuje także, że średnia odległość, jaką pasażer pokonywał koleją w 2024 r., to 69,9 km, czyli nieznacznie więcej niż rok wcześniej (69,1 km w 2023 r.).
– Rosnąca popularność kolei to niewątpliwie efekt działań, jakie na przełomie ostatnich miesięcy, a nawet lat, podejmowali poszczególni przewoźnicy, jak i pozostali uczestnicy rynku przewozowego w Polsce. Nasze statystyki pokazują, że wysiłek ten przynosi efekty, co powinno być zachętą do dalszych starań o pasażera – skomentował prezes UTK Ignacy Góra, cytowany w komunikacie.
– Wskaźnik wykorzystania kolei wyniósł 10,8. Czyli statystycznie każdy mieszkaniec Polski w ubiegłym roku wsiadł do pociągu niemal 11 razy. Porównanie tego wskaźnika z innymi krajami pokazuje, że kolej w naszym kraju ma jeszcze znaczny potencjał do rozwoju – dodał.
Polregio z największym udziałem w rynku
UTK podaje jednocześnie, że jak co roku niemal 1/4 wszystkich pasażerów przewiozły pociągi Polregio. W 2024 r. przewoźnik obsłużył 100,89 mln osób, czyli o 3,6 mln więcej niż rok wcześniej.
Drugi pod względem wielkości udział w rynku (19,23 proc.) wypracowało PKP Intercity, obsługując prawie 78,4 mln pasażerów, o 10,4 mln pasażerów więcej niż w 2023 r. W liczbach bezwzględnych PKP Intercity zanotowało największy wśród przewoźników wzrost liczby pasażerów rok do roku.
Trzeci najwyższy udział w liczbie pasażerów (15,9 proc.) przypadł Kolejom Mazowieckim. Koleje Mazowieckie w ubiegłym roku przewiozły 64,8 mln pasażerów, a liczba podróżujących wzrosła o 5,4 proc. w zestawieniu rok do roku.
– Najwyższą dynamikę wzrostu liczby pasażerów rok do roku wypracowały Koleje Małopolskie (+45,1 proc.). Pociągi przewoźnika w 2024 r. obsłużyły ponad 13,63 mln pasażerów wobec 9,39 mln pasażerów w 2023 r. […] Niższa dynamika liczby pasażerów rok do roku miała miejsce w przypadku czterech przewoźników: Leo Express (-28,6 proc.), WKD (-18,2 proc.), RegioJet (-4,4 proc.) i Kolei Śląskich (-0,5 proc.) – podsumował Urząd Transportu Kolejowego.
Polecamy też:
- Ranking przewoźników kolejowych. PKP poza pierwszą dziesiątką
- Centralny Port Komunikacyjny. Pojawiły się kolejne rządowe decyzje związane z projektem
- Nad Wisłą transport, logistyka i motoryzacja będą zatrudniały. Mimo problemów w Niemczech
- Rozszerzenie sieci płatnych dróg. Branża transportowa: nie tylko przewoźnicy dostaną po kieszeni