PKN Orlen i firma Alstom podpisały porozumienie o strategicznej współpracy. Orlen ma zapewnić infrastrukturę do tankowania wodoru i dostawy tego paliwa dla produkowanych przez Alstom bezemisyjnych pociągów.
Pierwsze pojazdy wodorowe Alstomu, tankowane wodorem z PKN Orlen, mają szansę wyjechać na linie regionalne już w ciągu dwóch lat – podają spółki.
Zgodnie z zawartym porozumieniem, Alstom będzie współpracował z PKN Orlen przy udziale w postępowaniach organizowanych przez operatorów publicznego transportu kolejowego. Alstom będzie odpowiedzialny za dostawy bezemisyjnych pociągów napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi.
Z kolei PKN Orlen będzie odpowiadał za dystrybucję, magazynowanie oraz dostawy paliwa wodorowego dla tych pociągów.
– Nawiązanie współpracy z firmą Alstom umożliwi nam wdrażanie pilotażowych projektów wodorowych w publicznym transporcie kolejowym – wskazuje członek zarządu PKN Orlen ds. operacyjnych Józef Węgrecki.
– Do 2030 roku zamierzamy przeznaczyć ok. 7,5 mld zł na inwestycje, dzięki którym blisko połowa produkowanego w Grupie Orlen wodoru będzie nisko- i zeroemisyjna. To z kolei przełoży się na zmniejszenie o 1,6 mln ton emisji dwutlenku węgla – dodał prezes Orlenu Daniel Obajtek.
Z kolei wiceprezes oraz dyrektor ds. sprzedaży i rozwoju biznesu Alstom w Polsce, Ukrainie i krajach bałtyckich, Artur Fryczkowski, mówi:
– Alstom jest pionierem w rozwijaniu technologii wodorowych w transporcie kolejowym. W 2018 roku jako pierwszy na świecie producent oddaliśmy do użytku komercyjnego pociąg wodorowy Coradia iLint. Współpraca z PKN Orlen pozwoli nam skuteczniej realizować ambicję lidera technologicznego w przewozach kolejowych, a także ambicję Polski, jako jednego z kluczowych krajów, gdzie opracowuje się i implementuje technologie wodorowe.