W 2021 roku przybyło 219 nowych elektrobusów, co stanowi jedną trzecią wszystkich nowych autobusów, które wyjechały w zeszłym roku na polskie drogi. Elektromobilność w Polsce ma się prężnie rozwijać również w tym roku.
W polskich miastach jeździ już dokładnie 638 autobusów elektrycznych. W 2021 roku przybyło ich 219, z czego 214 z nich to autobusy miejskie, 2 zostały zakupione do przewozów szkolnych, natomiast 3 to minibusy – wynika z licznika e-busów, który prowadzi Polska Izba Rozwoju Elektromobilności oraz portal Transinfo.pl
W jakich polskich miastach jeżdżą autobusy elektryczne?
Liderem wśród miast jest Warszawa, gdzie jeździ łącznie 162 elektrobusy. Dalej znajduję się Kraków z 78 autobusami, a Jaworzno posiada 44.
Polecamy także: Jaworzno wśród europejskich liderów e-mobilności: wkrótce flota autobusów będzie w 80% bezemisyjna
– Cieszy fakt, że zdecydowana większość autobusów elektrycznych produkowana jest w Polsce. Kolejna kwestia to programy wsparcia rozwoju elektromobilności, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przeznacza coraz większe środki właśnie na dofinansowanie zeroemisyjnych autobusów, jak i infrastruktury do ich ładowania. Oczywiście cieszy fakt, że samorządy chcą i chętnie korzystają z tego typu programów – mówi Krzysztof Burda, prezes Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności
W 2022 liczba elektrobusów też ma znacznie wzrosnąć
Wszystko wskazuje, że 2022 rok będzie kolejnym, w którym liczb autobusów elektrycznych będzie się zwiększać. Warto zaznaczyć, że już teraz podpisane jest ponad 170 umów na kolejne dostawy, prawie 80 znajduje się w procedurze przetargowej, na kolejne 108 otrzymało dofinansowanie, chociażby z I edycji Programu NFOŚiGW Zielony Transport Publiczny, ale nie została jeszcze rozpoczęta procedura przetargowa.
Kolejne wnioski z II edycji Programu NFOŚiGW zostały już zgłoszone i czekają na decyzję o dofinansowaniu.
– Większość elektrobusów na polskich drogach to skutek działań Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Program Zielony Transport Publiczny cieszy się bardzo dużym zainteresowanie w samorządach i wśród operatorów transportu publicznego. Liczymy na to, że wniosków o dofinansowania będzie jeszcze więcej – podsumowuje Krzysztof Burda, prezes PIRE.