Blisko dwie trzecie Polaków preferuje płatności bezgotówkowe przy zakupach offline, wynika z badań zleconych przez firmy eService i Visa. Na ogół korzystają przy tym z kart płatniczych. Płatności bezgotówkowe jako podstawowa forma płacenia ankietowani wymieniają dwa razy częściej, niż zapłatę gotówką.
Badania postaw konsumentów wobec form płatności to projekt prowadzony cyklicznie, w tym roku objął 13 krajów europejskich i Meksyk. Próba przebadana w Polsce wynosiła ponad 1000 osób, a ankiety internetowe przeprowadzono w marcu.
Wyniki najnowszej edycji wskazują, że polscy konsumenci znacznie częściej używają płatności bezgotówkowych niż gotówki. Na pytanie „jak płacisz” 75 proc. wskazań jako pierwszy i drugi wybór padło na karty płatnicze. Na tradycyjną zapłatę w gotówce wskazań było niemal dwukrotnie mniej, bo 42 proc.
Dla porównania w innych krajach, gdzie prowadzono badania, na gotówkę wskazało 63 proc.
Najczęstsza motywacja, dla której konsumenci w Polsce preferują płatności bezgotówkowe, to wygoda. Wskazuje na nią około 54 proc. pytanych. M.in. z tego powodu 62 proc. Polaków woli płacić bezgotówkowo również przy zakupach offline, na ogół używając przy tym klasycznych kart płatniczych. Głównym motywatorem korzystania z gotówki jest natomiast przymus: respondenci odpowiadali, że sięgali po banknoty i monety dlatego, że nie dało się zapłacić w inny sposób.
Według autorów badania znacznie zwiększyła się grupa osób, które deklarują, że nigdy nie mieli problemów z płatnością bezgotówkową. To prawdopodobnie efekt poszerzenia zasięgu stosowania terminali płatniczych przez punkty usługowe i sklepy (obecnie jest ich około 1,1 mln).