Stopniowe wycofanie puli darmowych uprawnień do emisji CO2 to część propozycji zmian przyjętych właśnie przez Parlament Europejski. Dla lotnictwa koniec darmowych uprawnień nadejdzie już w 2026 roku.
Posłowie zatwierdzili treść porozumienia zawartego z przedstawicielami państw członkowskich w grudniu 2022 roku. Zatwierdzone dziś przez parlament zmiany są częścią pakietu Fit for 55.
Zgodnie z propozycją, emisje gazów cieplarnianych powinny do 2030 roku spaść o 62 proc. w porównaniu z 2005 rokiem. Między 2026 a 2034 rokiem dojdzie do wycofania darmowych uprawnień do emisji przyznawanych przedsiębiorstwom.
Czytaj także: Nie tylko zakaz dla samochodów spalinowych. Co to jest Fit for 55 i co jeszcze oznacza dla Polski?
Zmiany w systemie ETS
Przewiduje się też utworzenie systemu ETS II, który obejmie sektory budynków oraz paliwa dla transportu drogowego.
– Parlament głosował również za włączeniem po raz pierwszy do systemu ETS emisji gazów cieplarnianych z sektora transportu morskiego i zgodził się na rewizję systemu ETS dla lotnictwa. Spowoduje to stopniowe wycofanie puli bezpłatnych uprawnień dla sektora lotniczego do 2026 r. i promowanie stosowania zrównoważonych paliw lotniczych – czytamy w komunikacie.
Graniczny podatek węglowy
Posłowie zatwierdzili też wprowadzenie CBAM – mechanizmu dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2. To tak zwany graniczny podatek węglowy.
– Towary objęte CBAM to żelazo, stal, cement, aluminium, nawozy, energia elektryczna, wodór, jak również pośrednie emisje pod pewnymi warunkami. Importerzy tych towarów musieliby płacić wszelkie różnice między ceną węgla płaconą w kraju produkcji a ceną uprawnień do emisji dwutlenku węgla w systemie EU ETS – czytamy dalej.
Interesuje cię energetyka i ochrona klimatu? Zapisz się na 300Klimat, nasz cotygodniowy newsletter
Projekt przepisów przewiduje stopniowe wprowadzanie CBAM od 2026 r. do 2034 r. Ma to następować w tym samym tempie, w jakim wycofywane będą darmowe uprawnienia w ramach ETS.
Przyjęto także propozycję ustanowienia Społecznego Funduszu Klimatycznego. Jego celem jest złagodzenie wpływu objęcia nowych sektorów systemem ETS na uboższe gospodarstwa domowe i mikroprzedsiębiorstwa.
Zmiany w regulacjach musi jeszcze zatwierdzić Rada Unii Europejskiej. Wejdą w życie 20 dni po publikacji.
Oprac. Kamila Wajszczuk
Polecamy też:
- Uzgodniono zmiany w systemie ETS. Ma objąć budynki i transport
- Bliżej granicznego podatku węglowego w UE. Jest wstępne porozumienie
- Emisje z energetyki jeszcze wzrosły, ale to już koniec. „To początek końca ery paliw kopalnych”
- Miliardy euro inwestycji rocznie, by przemysł stał się czysty. Polska nie jest wyjątkiem
- Koniec węgla się zbliża i nie ma odwrotu. Ale trwa to zbyt wolno
- Gęsto od prywatnych odrzutowców na europejskim niebie. To nie pomaga chronić klimatu
- Zmierzch samochodów spalinowych to szansa dla gospodarki, która przyszła zbyt szybko