Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił spółce Duka International zarzut naruszania zbiorowych interesów konsumentów. Sklep on-line duka.com automatycznie dodaje do koszyka kupującego niezamówione produkty, a zwrot niechcianego zakupu oznacza dla konsumentów konieczność opłacenia przesyłki.
Duka to popularna w Polsce firma sprzedająca artykuły gospodarstwa domowego oraz elementy wyposażenia wnętrz w sklepach stacjonarnych i poprzez e-sklep.
Ale ja tego nie zamawiałem!
Co wzbudziło wątpliwości UOKiK-u? Do koszyków osób korzystających ze sklepu internetowego duka.com, bez ich uprzedniej zgody, mogły być automatycznie dodawane produkty. To kupujący musieli je usunąć, aby uniknąć zakupu niechcianego towaru.
Jeśli klient tego nie zauważył, to w przesyłce otrzymywał dodatkowy, niezamówiony przez niego przedmiot. Mógł albo zaakceptować ten fakt, albo poświęcić czas i opłacić koszt przesyłki do sprzedawcy.
Jak mówi cytowany w komunikacie prezes UOKiK Tomasz Chróstny, przedsiębiorca nie może podejmować decyzji za konsumentów ani próbować wpływać na ich zamówienia w taki sposób.
Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter!
– Stosowana przez duka.com praktyka może stanowić tzw. dark patterns, czyli wykorzystywanie w nieuczciwy sposób wiedzy na temat zachowań konsumentów w internecie do wpływania na ich decyzje zakupowe – dodano w informacji na stronie UOKiK-u.
Dark patterns wymuszają niezamierzone lub niechciane działania konsumentów. Chodzi tu m.in. o automatyczne dodawanie do koszyka ubezpieczenia produktu, niewidoczne koszty wysyłki czy zgodę na przekazanie informacji w miejscu przycisku „dalej”.
Za takie praktyki firmie Duka International grozi kara finansowa, której wysokość może sięgnąć do 10 proc. obrotów.
Niedawno UOKiK nałożył już karę na inne duże firmy, na przykład Biedronka musi zapłacić 160 mln zł za niejasne i skomplikowane zasady akcji promocyjnej. Kary uniknęło przedsiębiorstwo Mlekpol, które stosowało nieuczciwe praktyki wobec dostawców mleka. Podobnie było w przypadku producentów chipsów.
Czytaj także:
- Chiński e-handel wkracza na nowy poziom. Nowe rekordy i dynamiczny wzrost e-commerce
- Jesteś eko? To cię kupię. Dwie trzecie Polaków zwraca na to uwagę przy sklepowych półkach
- Polacy na zakupach chcą aplikacji i kas samoobsługowych. Sklepy łapią zadyszkę
- Polacy kupują ubrania z drugiej ręki. Second handy coraz popularniejsze