Obawy o swoje finanse osobiste odczuwa obecnie 84 proc. ankietowanych Polaków, a 73 proc. obawia się o swoją pracę, wynika z badania EY Future Consumer Index. To odpowiednio: 6 i 9 pkt proc. więcej od światowej średniej. Jednak konsumpcję Polacy ograniczają w niewielkim stopniu.
„Jedynie 35 proc. respondentów w naszym kraju oczekuje poprawy swojej sytuacji finansowej w przeciągu kolejnych 12 miesięcy – dla porównania dla pozostałej części globu wskaźnik ten wynosi 48 proc.” – podaje EY.
Natomiast w przypadku pytania „co przyniesie jutro” jedynie 23 proc. Polaków czuje się pewnie w kwestii swojej przyszłości. Na świecie takie odczucie ma 53 proc. ankietowanych osób – różnica wynosi aż 30 punktów procentowych. „To prawdziwa przepaść” – podaje EY.
W pandemii boimy się o finanse, nie o zdrowie
Według badania, pandemia wpłynęła na niepokój Polaków związany ze zdrowiem mniej niż ma to miejsce w przypadku przeciętnego mieszkańca naszego globu.
Kluczowy współczynnik dotyczący poziomu niepewności pozostaje na bardzo wysokim poziomie w naszym kraju i na świecie, jednak różnica wyniosła aż 9 punktów procentowych – na korzyść Polski.
„Porównanie wyników pomiędzy Polską, a innymi krajami przynosi wiele ciekawych wniosków. Pandemia koronawirusa w naturalny sposób zwiększyła globalne obawy o bezpieczeństwo. Jednak w przypadku Polaków dominuje niepewność o bezpieczeństwo finansowe, a nie zdrowotne” – mówi partner EY, lider usług dla sektora handlu i produktów konsumenckich Łukasz Wojciechowski.
Obawy Polaków nie hamują drastycznie konsumpcji
Pesymistyczne nastroje, przekładają się tylko w umiarkowanym stopniu na kwestie związane z konsumpcją, co potwierdzają również dane Głównego Urzędu Statystycznego. Listopadowy bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) zanotował spadek o 5,5 pkt proc. (miesiąc do miesiąca) i wynosi -23,3. W porównaniu do listopada 2020 roku jest to jednak rezultat wyższy o 5,9 punktów procentowych – wynika z danych EY.
Podejście do wydatków Polaków potwierdzają wyniki badania EY Future Consumer Index wskazujący, że 56 proc. obywateli wydaje pieniądze z większą rozwagą, jednak jest to o 5 proc. mniej niż światowa średnia.
Czwarta polska edycja badania EY Future Consumer Index przygotowana przez EY Polska przeprowadzona została w dniach od 29 września do 6 października 2021 roku na grupie 1001 osób w wieku 18-65 lat. Swoim zasięgiem badanie objęło cały kraj i wszystkie grupy społeczne. Respondenci odpowiadali na pytania dotyczące obecnych zachowań zakupowych, nastrojów i przewidywanych postaw w najbliższej przyszłości.