Jacy są polscy pracownicy? Chcą się szkolić w pracy, doceniają szkolenia online. Najchętniej uczyliby się języków obcych. Jednocześnie uważają, że budżety szkoleniowe w ich miejscach pracy są za niskie. Część jest także przekonana, że pracodawcy nie w pełni wykorzystują ich potencjał.
GoodHabitz zapytała Polaków o ich rozwój zawodowy i zdobywanie nowych kompetencji w pracy. Prawie połowa, bo 45 proc. ankietowanych powiedziało, że uczestniczyło w szkoleniu w pracy w ciągu ostatnich 6 miesięcy. 10 proc. stwierdziło, że było to ponad 3 lata temu. Kolejne 10 proc. wskazało, że nigdy nie uczestniczyło w szkoleniu w pracy.
Szkolenia online wysoko oceniane
Aż w 80 proc. przypadków były to szkolenia za pośrednictwem sieci. 73 proc. badanych uważa szkolenia odbywające się w sieci za bardziej lub równie skuteczne co te offline. Przy czym młodzi pracownicy są zdecydowanie bardziej chętni do cyfrowej formy rozwoju. Jako równie lub bardziej skuteczne określa je po 79 proc. przedstawicieli generacji Z (18-24 lata) oraz generacji Y (25-34 lata). Odsetek ten spada wśród przedstawicieli starszych generacji – 74 proc. wśród 35-44-latków oraz 63 proc. osób od 45. roku życia.
Zobacz też: Dłuższa praca jest koniecznością, niezależnie od tego, co będą Polakom obiecywać politycy. To budzi opór, gdy zatrudnienie jest złej jakości [WYWIAD]
– Warto jednocześnie podkreślić, że w każdej z tych grup nadal wyraźnie przeważają osoby oceniające wysoko szkolenia online jako narzędzie nabywania wiedzy. Nasze badanie dowodzi, że stereotypowe postrzeganie szkoleń online jako mniej skutecznych od tych „na żywo” odeszło dawno do lamusa – podsumowują autorzy raportu.
Według 44 proc. Polaków budżet szkoleniowy w ich miejscu pracy jest zbyt niski. Tylko co trzeci Polak (33 proc.) zgadza się ze stwierdzeniem, że ma dostęp do dużej liczby szkoleń i możliwości rozwoju w obecnym miejscu pracy. Na niedostateczne środki na ten cel zwracają uwagę szczególnie kobiety (46 proc.) oraz osoby z grupy wiekowej 35-44 (55 proc.).
Niewykorzystany potencjał
Jednocześnie tylko co trzeci respondent potwierdza, że w jego firmie pyta się pracowników o realne potrzeby w zakresie rozwoju umiejętności (34 proc.). Nieco więcej badanych jest przekonanych, że w ich firmie przykłada się dużą wagę do zwiększania umiejętności pracowników (40 proc.). Niestety poziom wspomnianych szkoleń pozostawia wiele do życzenia — zadowolonych z oferty szkoleniowej jest tylko 38 proc. respondentów.
Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter!
Tylko nieco ponad 4 na 10 Polaków jest przekonanych, że pracodawca w pełni wykorzystuje ich umiejętności jako pracowników.
– To sygnał ostrzegawczy dla firm, w których retencja pracowników pozostaje dużym wyzwaniem, a jednocześnie prowadzą intensywne rekrutacje. Osoby, które nie czują wsparcia pracodawcy w rozwoju, mogą podjąć decyzję o odejściu. Z kolei zwiększenie oferty szkoleniowej może utrzymać talenty na dłużej w zespole. Połowa respondentów przyznaje, że większy dostęp do szkoleń wpłynąłby pozytywnie na ich ocenę obecnego pracodawcy – komentują autorzy raportu.
Nauka języków obcych na pierwszym miejscu
Jakich kompetencji oczekują pracownicy? Najwięcej osób wskazuje na naukę języków obcych (66 proc.). Za nią znalazły się rozwój osobisty (53 proc.) oraz kompetencje cyfrowe (52 proc.). Na kolejnych miejscach są kwestie związane z budowaniem relacji w miejscu pracy: zarządzanie zespołem, umiejętności interpersonalne i efektywna komunikacja międzyludzka.
– Szczególną uwagę przyciąga wysoka pozycja na liście umiejętności związanych z digitalizacją pracy. Wbrew powszechnie występującemu błędowi w ich postrzeganiu, kompetencje cyfrowe nie zawsze oznaczają tylko zdolności niezbędne na stanowiskach w branży IT, ale także biegłość w wykorzystaniu technologii do bieżącej pracy. Składają się na nie także m.in. umiejętności wykorzystania urządzeń, programów, wyszukiwania informacji w sieci czy współpracy w wirtualnych zespołach – zauważają analitycy.
Kto najbardziej potrzebuje szkoleń?
Grupą, na której szkolenie według Polaków powinno być przeznaczane najwięcej środków firm, są pracownicy średniego szczebla. Na kolejnej pozycji znaleźli się młodsi specjaliści i stażyści. Dopiero na dalszych pozycjach uplasowali się starsi specjaliści oraz menedżerzy, kierownicy i zarząd.
– Ten wynik wskazuje na to, że Polacy najczęściej oczekują wsparcia w nabywaniu kompetencji szkoleniowych dla osób na początku kariery lub na etapie wspinania się na kolejne szczeble hierarchii firmowej. Na dalszej pozycji znalazły się osoby, które już zajmują wyższe stanowiska. To interesująca obserwacja, bo według odpowiedzi ekspertów HR ds. szkoleń, prezentowanych w raporcie GoodHabitz “Bilans rozwoju zawodowego”, to właśnie menedżerzy i kierownicy są grupami, na których szkolenie przeznacza się najwięcej środków – wskazują autorzy opracowania.
Blisko 6 na 10 badanych Polaków byłoby gotowych zmienić obecnego pracodawcę na innego, jeśli umożliwi im lepsze możliwości rozwoju. Jeszcze więcej, bo 70 proc. twierdzi, że oferty pracodawców, którzy finansują szkolenia pracownikom, są dla nich bardziej atrakcyjne od innych. 72 proc. pracujących Polaków uważa, że osoby uczestniczące w szkoleniach i kursach są mniej narażone na utratę pracy. 62 proc. badanych twierdzi, że osoby uczestniczące w szkoleniach i kursach mają większe szanse na otrzymanie podwyżki w czasach inflacji.
W badaniu wzięło udział ponad 500 pracujących Polaków.
Polecamy:
- Praca w Polsce dla uchodźców z Ukrainy. Które branże będą potrzebować pracowników?
- Praca z domu zostanie z nami na dłużej. Trzy czwarte biur chce zachować model hybrydowy
- Rekruterzy szukają specjalistów od finansów. Takich ofert pracy przybyło najwięcej
- Japonia przymusza pracowników, by pracowali do 70-tki. Na razie bez efektów [WYWIAD]