Rada Ministrów planuje w II kwartale 2024 roku przyjąć projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych. Nowelizacja obejmie również zmiany w innych ustawach, a jej głównym celem jest ustanowienie nowego systemu budżetowego.
Realizacja tego tzw. kamienia milowego jest zgodna z Krajowym Planem Odbudowy (KPO). Informacja o projekcie nowelizacji znajduje się w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.
– Projekt o zmianie ustawy o finansach publicznych zawiera przepisy mające na celu m.in. wdrożenie rozwiązań zmierzających do zrealizowania drugiego kamienia milowego (A2G). Jest on określony dla Reformy Systemu Budżetowego (dalej: RSB) w Krajowym Planie Odbudowy i Zwiększania Odporności (dalej: KPO). Kamień ten przewiduje ustanowienie nowego systemu budżetowego. W jego skład wejdą: nowy system klasyfikacyjny, zredefiniowane średniookresowe ramy budżetowe oraz nowy model zarządzania budżetem państwa – czytamy w informacji.
Bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami subskrybując nasz codzienny newsletter 300Sekund! Obserwuj nas również w Wiadomościach Google.
W 2022 roku osiągnięto pośredni kamień milowy (A1G) – opracowanie koncepcji nowego systemu klasyfikacyjnego. Koncepcja obejmuje strukturę i szczegółowe klasyfikacje jednolitego planu kont zintegrowanego z klasyfikacją budżetową. Koncepcja nowego systemu klasyfikacyjnego została opublikowana 31 marca 2022 roku i stanowi podstawę do prac nad zmianami w klasyfikacji.
Modyfikacje w projekcie ustawy o finansach
Projekt zmiany ustawy o finansach publicznych wprowadza modyfikacje we wszystkich obszarach objętych zaleceniami CSR (ang. country-specific recommendations, tj. indywidualne zalecenia przekazywane państwom członkowskim w kontekście Semestru Europejskiego), począwszy od planowania na rok 2026, wskazano.
– Polska w ramach RSB zobowiązała się, m.in. do przeanalizowania i wzmocnienia obecnie istniejących rozwiązań dotyczących Średniookresowych Ram Budżetowych, w wyniku czego planuje się modyfikację istniejących rozwiązań w obszarze planowania wieloletniego, które obejmą prognozowanie wydatków budżetu państwa oraz jednostek, o których mowa w art. 122 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, tj.: agencji wykonawczych, instytucji gospodarki budżetowej, państwowych funduszy celowych oraz państwowych osób prawnych, w szczegółowości nie mniejszej niż wynikające z art. 21, art. 4, art. 29 oraz art. 31 tej ustawy, które określają układ planów finansowych jednostek – czytamy dalej.
Prognozy budżetowe będą opracowywane, jak dotychczas, z wykorzystaniem niezmiennego kursu polityki, zastrzeżono.
– Zgodnie z wytycznymi Komisji Europejskiej dla celów prognozowania budżetowego należy przyjąć założenie niezmiennego kursu polityki. Założenie to oznacza ekstrapolację trendów w zakresie dochodów i wydatków oraz włączenie do prognoz, tych działań generujących skutki budżetowe, które są znane z odpowiednią szczegółowością. Dodatkowo pod uwagę powinny być brane tylko te działania, które zostały wyspecyfikowane i zaakceptowane przez Radę Ministrów – napisano dalej w informacji.
W konsekwencji zachowany będzie czteroletni horyzont ram budżetowych w każdym okresie planistycznym, podkreślono także.
Polityka budżetowa będzie spełniać wymogi unijne
– W świetle regulacji unijnych, wydłużenie planowania budżetowego oraz prezentacja prognozowanych wielkości poza rok budżetowy będzie sprzyjać prowadzeniu bardziej skutecznej i realistycznej polityki budżetowej. Zasadnicza część zmian zostanie uregulowana, na podstawie stosownie rozwiniętej delegacji ustawowej. Będzie ona w akcie prawnym wykonawczym, który reguluje proces planowania budżetu państwa – czytamy dalej.
W obszarze zarządzania budżetem państwa zakłada się przede wszystkim:
- wzmocnienie procesów analitycznych i decyzyjnych poprzez udoskonalenie warstwy prezentacyjnej ustawy budżetowej,
- zaprezentowanie nowych danych w ramach uzasadnienia do ustawy budżetowej (plany finansowe funduszy utworzonych, powierzonych lub przekazanych Bankowi Gospodarstwa Krajowego),
- wprowadzenie nowego instrumentu budżetowego pozwalającego na relokację wydatków (zmiany w strukturze wydatków) w trakcie roku budżetowego, wymieniono w materiale.
– Zakłada się, że udoskonalenie warstwy prezentacyjnej nastąpi dzięki prezentowaniu w ustawie budżetowej budżetów poszczególnych ministrów i innych dysponentów części budżetowych (a nie jak dotychczas wyłącznie części budżetowych) i pozwoli na uzyskanie pełnego obrazu jakimi środkami dysponuje dany minister. Zwiększy to czytelność danych w ustawie budżetowej, a co za tym idzie wzmocni procesy analityczne – podkreślono także.
– W projekcie wprowadza się ponadto nowy układ grup wydatków budżetu państwa, który pozwoli na czytelniejszą prezentację ekonomicznego charakteru ponoszonych wydatków. Nowe grupowanie wydatków umożliwią zmiany wprowadzone w klasyfikacji paragrafowej, które są spójne z koncepcją nowej klasyfikacji (kamień milowy A1G) – napisano też w informacji.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu to Ministerstwo Finansów; planowany termin przyjęcia projektu przez Radę Ministrów: II kwartał 2024 r., podsumowano.
Polecamy:
- Podatek Belki do poprawki. Wiceminister podał proponowane zmiany
- Pierwsza elektrownia jądrowa rok później. Wiceministra mówi o aktualizacji harmonogramu
- Miliardy ludzi bez swobodnego dostępu do wody. Kluczem inwestycje w infrastrukturę