Średnia wartość koszyka zakupowego wzrosła o 0,21 proc. rok do roku i o 1,64 proc. miesiąc do miesiąca i wyniosła 301,22 zł w lipcu, wynika z danych ASM Sales Force Agency. Na pozycji lidera najniższych cen wciąż utrzymuje się Auchan.
Wzrost cen odnotowano w dziewięciu sieciach, a w pozostałych czterech ceny badanych produktów były niższe niż w czerwcu br. Dodatkowo w siedmiu sieciach średnie ceny koszyków wyniosły więcej niż 300 zł. Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Netto (9,15 proc.), natomiast największy spadek w sklepach Intermarche (4,03 proc.).
Zakupy coraz droższe
W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w 9 na 13 analizowanych sieci. Największy wzrost ceny koszyka odnotowano po raz kolejny w sieci Lidl, w której średnia cena koszyka w lipcu 2024 r. była wyższa aż o 69,47 zł niż w 2023 r., tj. o 27,98 proc. Natomiast spadek cen zaobserwowano w 4 sklepach, były to m.in. Selgros Cash & Carry (6,80 proc.), Makro Cash & Carry (5,02 proc.) czy Intermarche (4,03 proc.). Średnia wartość koszyka zakupowego wzrosła rok do roku o 0,21 proc. z 300,58 zł w lipcu 2023 r. do 301,22 zł w lipcu 2024 r.
– Tegoroczne wakacje upływają pod znakiem drożyzny. Lipiec był kolejnym, czwartym z rzędu miesiącem, w którym mieliśmy do czynienia z rosnącą inflacją. Klienci wyraźnie odczuli to przy kasach. Z najnowszej analizy ASM Sales Force Agency wynika, że średni koszyk zakupowy przebił granicę 300 zł. W aż 9 na 13 badanych sieci handlowych ceny były wyższe niż przed miesiącem. Z prognoz ekonomistów wynika, że w kolejnych miesiącach inflacja będzie się utrzymywać na zbliżonym, wysokim poziomie – skomentował Kamil Kruk z ASM Sales Force Agency, cytowany w komunikacie.
– Naszym zdaniem, do końca wakacji klienci będą odczuwać wyższe koszty zakupów. Sieci handlowe, wraz z końcem wakacji i rozpoczęciem nowego roku szkolnego, będą prowadzić wzmożone działania dotyczące walki o klientów. W tym czasie możliwe są promocje i akcje specjalne, ale na spektakularne obniżki cen klienci póki co nie powinni liczyć – dodał.
Najtańsza sieć też podnosi ceny
Z lipcowego badania wynika, że na pozycji lidera najniższych cen wciąż utrzymuje się Auchan. Średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency w tej sieci wyniósł 252,73 zł. To wzrost o 20,82 zł, czyli o 8,98 proc. więcej niż najtańszy koszyk w czerwcu br., należący przed miesiącem również do sieci Auchan. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 10,71 zł (Biedronka) i 36,42 zł (Makro Cash & Carry). Najwyższą wartość koszyka zakupowego w lipcu 2024 r. odnotowano w sieci Netto, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 332,62 zł.
Autorzy badania przeanalizowali ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne). Sprawdzone zostały ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce.
To też może Cię zainteresować:
- Polacy nadal obawiają się wzrostu cen. Codzienne zakupy już teraz są drogie
- Jak na zakupy, to do Polski. Turystyka transgraniczna nie słabnie, mimo wzrostu VAT
- Polacy lubią zakupy w sieci. Liczba sklepów internetowych stale rośnie
- Ceny paliw pójdą w górę? Niepokój na Bliskim Wschodzie może wpływać na notowania ropy