Obroty ładunkowe w polskich portach morskich w 2023 r. były o 14,3 proc. większe niż przed rokiem i wyniosły 135,9 mln ton. Jednocześnie w ubiegłym roku porty w Polsce obsłużyły 2,3 mln pasażerów, czyli o 3,6 proc. mniej rok do roku, podał Główny Urząd Statystyczny.
Zacznijmy od obrotów ładunkowych. Ich wzrost odnotowano w Gdańsku (o 26,1 proc.), Gdyni (o 10,6 proc.) oraz Szczecinie (o 5,4 proc.), natomiast spadek – w Policach (o 36,8 proc.) i Świnoujściu (o 11,2 proc.).
Głównie ładunki ciekłe i kontenery
O jakich ładunkach mowa? W 2023 r., w porównaniu z poprzednim rokiem, więcej było ładunków masowych ciekłych (o 36,7 proc., w tym ropy naftowej i produktów z ropy naftowej o 42,7 proc.), kontenerów dużych (o 18,0 proc.) oraz ładunków masowych suchych, w tym węgla i koksu (o 0,5 proc.). Spadek zaobserwowano w pozostałych ładunkach drobnicowych (o 10,2 proc.) oraz ładunkach tocznych (o 10,1 proc.).
Jak podał GUS, w 2023 r. krajowy obrót morski wyniósł 3,5 mln ton (o 31,4 proc. mniej niż w roku poprzednim) i stanowił 2,6 proc. obrotów ogółem. W międzynarodowym obrocie morskim przeładowano łącznie 132,5 mln ton ładunków, tj. o 16,3 proc. więcej niż w 2022 r. W 63,5 proc. były to przeładunki do portów europejskich.
Mniej pasażerów
A co z pasażerami? W ubiegłym roku porty w Polsce obsłużyły też 2,3 mln pasażerów, czyli o 3,6 proc. mniej rok do roku. Krajem, do którego wypłynęło lub z którego przypłynęło do polskich portów morskich najwięcej osób była Szwecja. Udział w międzynarodowym ruchu pasażerów wyniósł tu 99,9 proc.
Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter!
Jak wynika z danych GUS, do polskich portów w 2023 r. zawinęło 18,9 tys. statków (wobec 19,9 tys. jednostek w 2022 r.) o pojemności brutto (GT) 290,1 mln (o 5,7 proc. większej niż w roku poprzednim) i nośności (DWT) 236,3 mln ton (o 8,8 proc. większej). W porównaniu z 2022 r. zwiększyły się wszystkie podstawowe parametry określające wielkość statków wchodzących do polskich portów morskich – nośność (o 15,0 proc.), pojemność brutto (o 11,7 proc.) oraz pojemność netto (o 11,3 proc.).
To też może Cię zainteresować:
- Z tych lotnisk świat latał najczęściej w 2023 roku. To nie tylko porty w USA
- Europejskie porty jak parkingi dla chińskich samochodów. Import rośnie, ale brakuje kupujących
- Polskie porty wciąż będą rozbudowywane. Uwaga skupiona na Świnoujściu
- Najmocniejsze paszporty w 2024 roku. Polski dokument lepszy od amerykańskiego