Spółka Centralny Port Komunikacyjny potwierdziła podpisanie umowy na wykonanie master planu ze spółką Arup Polska, należącą do brytyjskiej grupy Arup.
Pod koniec września Arup Polska – jako część globalnego biura projektowego Arup – został wybrany na wykonawcę master planu przez komisję przetargową CPK. Ta oferta została uznana za najkorzystniejszą i spełnia warunki formalne postępowania. Podpisany kontrakt jest wart ok. 6,5 mln euro netto w zakresie obejmującym prace podstawowe.
Warto przypomnieć, że spółka Arup robiła analizy na zlecenie PPL-u w 2017 roku. Z jej wyliczeń wyniknęło wówczas, że bardziej niż rozbudowa lotniska w Modlinie opłacalne jest zburzenie terminala Portu Lotniczego Radom i postawienie portu zupełnie od nowa.
„Kolejny kamień milowy”
W lipcu na master plannera CPK została wskazana holenderska grupa NACO. Zawarcie umowy uniemożliwiły jednak błędy formalne w jej ofercie, które zakwestionowała Krajowa Izba Odwoławcza. Zgodnie z jej decyzją konieczne było powtórzenie oceny ofert, czego efektem jest wybór Arupa. Ta decyzja stała się prawomocna, dzięki czemu CPK mógł podpisać kontrakt.
Master plan to specjalistyczne opracowanie, które będzie dla CPK źródłem szczegółowych danych – dotyczących m.in. prognoz ruchu lotniczego, etapowania inwestycji, zwymiarowania elementów infrastruktury – jak też specjalistycznej dokumentacji przedprojektowej. Posłuży ono zarówno do uszczegółowienia zakresu przedsięwzięcia, co jest niezbędne w procesie oceny odziaływania na środowisko, jak i do stworzenia planu generalnego – najważniejszego dokumentu niezbędnego do powstania lotniska.
„Umowa z master plannerem to kolejny, zaplanowany etap przygotowań do budowy Portu Solidarność” – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK. „W przypadku budowy każdego lotniska etap przygotowawczy i planistyczny to najważniejszy i najbardziej czasochłonny element inwestycji. Jakość pracy wybranego przez nas wykonawcy, jego doświadczenie i wiedza, gwarantują, że CPK będzie przygotowywane i zaplanowane w sposób optymalny i według najwyższych standardów”.
Master plan określi dokładną lokalizację CPK. „Niezależnie od wyboru master plannera przed końcem roku będziemy w stanie wskazać lokalizację lotniska i węzła kolejowego, najlepszą z punktu widzenia środowiskowego, inwestycyjnego oraz społecznego” – mówił w tym miesiącu w wywiadzie dla 300Gospodarki Mikołaj Wild.
„Osiągnęliśmy kolejny kamień milowy, który przybliża nas do rozpoczęcia budowy zgodnie z harmonogramem. Terminy są wymagające, a tempo prac przygotowawczych wysokie, ale na każdym etapie dbamy o ich najwyższą jakość, co jest kluczowe dla kolejnych etapów procesu inwestycyjnego” – podsumował wiceminister infrastruktury Marcin Horała.
Działania podjęte przez CPK w trosce o harmonogram
W obliczu przedłużającej się procedury wyboru master plannera spółka CPK podjęła szereg działań w celu zminimalizowania jej negatywnego wpływu na harmonogram. Własnymi siłami i wspólnie z zakontraktowanymi już doradcami zewnętrznymi, np. doradcą strategicznym, czyli Portem Lotniczym Incheon w Seulu, przeprowadziła część prac planistycznych i projektowych, które wcześniej spółka CPK planowała powierzyć master plannerowi.
Prace te dotyczą m.in. delimitacji lotniska (określenia lokalizacji dróg startowych wewnątrz wyznaczonego obszaru ok. 75 km kw., wewnątrz którego trwa Program Dobrowolnych Nabyć) czy pozyskania od IATA prognoz ruchu lotniczego uwzgledniających m.in. efekt COVID-19 oraz ustalenia celów i założeń strategicznych jako wytycznych do dalszych prac master planem.
Wyniki tych prac zostaną dostarczone master plannerowi, a następnie przez niego zweryfikowane. Dzięki takiemu trybowi postępowania, w tym podziałowi zadań na części, znacząco skróci się czas prac nad master planem tak, żeby dotrzymać założeń harmonogramu. Czas dostarczenia master planu przez Arup to 13 miesięcy od podpisania umowy. W zakresie zadań wykonawcy po przygotowaniu master planu (pozostałych 15 miesięcy) będzie m.in. wsparcie w procesie uzyskiwania zgód administracyjnych, aktualizacja dokumentacji master planu i udział w początkowym etapie projektowania.
„Całość dokumentacji, czyli kompletny master plan, będzie więc gotowy pod koniec 2022 roku, ale odbiory cząstkowe będą odbywały się podczas wcześniejszych miesięcy. Proces przygotowywania master planu chcemy zorganizować w ten sposób, żeby maksymalnie usprawnić i przyspieszyć proces inwestycyjny” – wyjaśnił Konrad Majszyk, rzecznik CPK.
Zakres master planu
W zakres master planu wejdą m.in: aktualne i uwzględniające COVID-19 prognozy ruchu lotniczego, analizy przepustowości istniejącej infrastruktury, koncepcja rozwoju lotniska w przyszłości, czyli etapowania inwestycji, analizy kosztowe i specjalistyczne, a także doradztwo planistyczne i techniczne dotyczące rozwoju Airport City (terenów inwestycyjnych w bezpośredniej bliskości lotniska).
Master plan będzie uwzględniał integrację lotniska z infrastrukturą kolejową i drogową oraz zagadnienia zarządzania przestrzenią powietrzną będące w gestii Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. W obliczu wpływu COVID-19 na rynek lotniczy spółka CPK będzie oczekiwać od master plannera zaplanowania infrastruktury lotniskowej w taki sposób, aby była jak najbardziej elastyczna, tzn. umożliwiająca np. szybkie zwiększenie maksymalnej przepustowości, jeśli pojawi się taka potrzeba rynkowa. W związku z tym, że master planner rozpocznie działania wkrótce po podpisaniu umowy, możliwe będzie ogłoszenie delimitacji (dokładnej lokalizacji) lotniska jeszcze w tym roku.
Brytyjska grupa inżynieryjno-projektowa Arup posiada międzynarodowe doświadczenie w realizacji projektów lotniskowych. Arup – tak jak spółka CPK – pracuje w zespołach międzynarodowych, zaś pracownicy z Polski brali udział w wielu projektach zagranicznych. Spółka zatrudnia ponad 170 osób w biurach projektowych.