LOT dokonał spłaty ostatniego dnia grudnia pierwszej raty pomocy publicznej w wysokości 450 mln zł. W tym roku czeka nas spłata kolejnej transzy – powiedział w rozmowie z dziennikarzami prezes Polskich Linii Lotniczych LOT, Michał Fijoł.
Polskie Linie Lotnicze LOT zakończyły 2023 rok z rekordowym wynikiem 1 mld zł zysku. Przewoźnik mógł pochwalić się również kolejnym istotnym krokiem. Chodzi o pomoc publiczną, zaciągniętą na poczet problemów LOT-u, związanych z pandemią COVID-19. W 2020 roku firma dostała z tego tytułu 3 mld zł, z czego 1,8 mld zł to pożyczka z Polskiego Funduszu Rozwoju.
– LOT dokonał spłaty ostatniego dnia grudnia pierwszej raty pomocy publicznej w wysokości 450 mln zł. W tym roku czeka nas spłata kolejnej transzy, i tak przez kolejne lata, łącznie 1,8 mld zł – mówił prezes linii, Michał Fijoł. – Musimy kontynuować uważna politykę handlową, dyscyplinę kosztową, aby dowozić znakomite rezultaty i spełniać obowiązki wobec właściciela i pożyczkodawcy – dodał.
Czytaj także: Sto samolotów, miliony pasażerów. LOT prezentuje nową strategię [AKTUALIZACJA]
Pytany o odszkodowanie od amerykańskiego producenta, firmy Boeing, za uziemienie samolotów B737 MAX, Fijoł był oszczędny w słowach. – Prowadzimy rozmowy z naszym wielkim partnerem handlowym, czyli z Boeingiem, natomiast równocześnie toczy się spór sądowy. Natomiast pozyskujemy kolejne Boeingi – mówił.
Nowe samoloty już wkrótce
LOT wciąż stoi przed wyborem floty regionalnej. Nadal nie wiadomo, na którego producenta padnie wybór. – Jeśli chodzi o flotę regionalną, wkrótce będziemy prowadzili przetarg, żeby dokonać najlepszego wyboru – mówił prezes PLL LOT.
W najbliższych miesiącach pojawią się jednak nowe samoloty w barwach LOT-u, w ramach leasingu operacyjnego.
– Łącznie mamy zamówionych i do dostawy 11 samolotów, w ciągu najbliższych kilkunastu miesięcy czyli do końca pierwszej połowy 2025 roku. Te osiem samolotów, które zostaną dostarczone w przyszłym roku, będą miały naszą nową konfigurację: nasze nowe kolory i nowe fotele. Są piękne – mówił Michał Fijoł.
Bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami subskrybując nasz codzienny newsletter 300Sekund! Obserwuj nas również w Wiadomościach Google.
Chodzi o samoloty średniego zasięgu Boeingi 737 MAX 8. Trzy z nich pojawią się w pierwszym półroczu tego roku, w tym jeden na przełomie marca i kwietnia. Dwie kolejne maszyny pojawią się do końca pierwszego półrocza, więc LOT będzie miał je w szczycie sezonu letniego. Kolejne osiem samolotów zamówionych jest i przyleci do końca pierwszego półrocza 2025 roku.
Wszystko po to, aby zwiększyć liczbę przewiezionych pasażerów. W 2023 roku LOT przewiózł 10,3 mln podróżnych. Fijoł nie chciał podać konkretnej prognozy na rok 2024, ale wiadomo, że liczba pasażerów LOT-u z roku ma się zwiększać.
Czytaj także:
- Jest nowy prezes PLL LOT. Michał Fijoł zastąpił Rafała Milczarskiego
- Embraery czy Airbusy? Wiemy, kiedy LOT wybierze flotę samolotów
- Sto samolotów, miliony pasażerów. LOT prezentuje nową strategię [AKTUALIZACJA]
- LOT idzie po finansowy rekord. Wątpliwości? Ma je rozwiać nowa strategia