Gwałtownie załamały się oczekiwania gospodarstw domowych co do przyszłej sytuacji gospodarczej oraz wzrosły obawy co do bezrobocia – wynika z Barometru Rynku Consumer Finance, badania autorstwa głównego ekonomisty Pracodawców RP.
Pracodawcy RP to organizacja pracodawców, działająca w obszarach związanych z rozwojem przedsiębiorczości, wzrostem gospodarczym i w kwestiach społecznych. Funkcjonuje od 1989 roku.
Barometr Rynku Consumer Finance opracowany został w ramach wspólnego badania Związku Przedsiębiorstw Finansowych i Instytutu Rozwoju Gospodarczego Szkoły Głównej Handlowej.
W kwietniowej edycji badania barometr spadł o 15 pkt., co jest najgorszym wynikiem w historii badania.
„Gwałtownie załamały się oczekiwania gospodarstw domowych co do przyszłej sytuacji gospodarczej, wzrosły obawy co do bezrobocia. Oceny w tym zakresie są najgorsze w historii badania” – ocenia pomysłodawca badania, główny ekonomista Pracodawców RP dr Sławomir Dudek.
W latach kryzysu finansowego w latach 2008-09 wskaźnik był na podobnym poziomie, ale spadek nie następował tak szybko.
„Znaczne obniżenie poziomu wskaźników jest spowodowane między innymi wpływem pogarszających się ocen gospodarstw domowych odnośnie sytuacji makroekonomicznej i własnej sytuacji finansowej” – mówi dr Sławomir Dudek.
Według badania dr Dudka wyraźnie spadło np. prawdopodobieństwo poniesienia wydatków remontowych w najbliższych 12 miesiącach.
Na początku roku 44 proc. respondentów deklarowało z dość dużym lub bardzo dużym prawdopodobieństwem poniesienie istotnych wydatków remontowych – teraz jest to tylko 28 proc. To spadek aż o 16 pkt. proc., dwukrotnie więcej niż dla wydatków na zakup samochodu czy mieszkania, gdzie spadek wyniósł ok. 7-8 pkt. proc.
Czytaj także:
Należy zapobiec wypadnięciu Polski ze światowego łańcucha dostaw – mówi organizacja pracodawców