W cyklu wideo rozmów, które nasza redakcja nagrała podczas konferencji Impact’23, pytaliśmy gości konferencji o najważniejsze wydarzenia i zjawiska gospodarcze w Polsce i na świecie. W tym odcinku rozmówczynią Kamili Wajszczuk jest Aleksandra Sroka-Krzyżak, Strategy Director i Chief of Staff firmy Allegro.
Kamila Wajszczuk rozmawiała z Aleksandrą Sroką-Krzyżak o ekspansji międzynarodowej firmy Allegro. Niedawno platforma ta weszła na czeski rynek. W dalszych planach jest dotarcie na rynki innych europejskich państw.
– Dla Allegro ekspansja międzynarodowa była bardzo ważnym priorytetem strategicznym. W Polsce jesteśmy takim niemalże synonimem zakupów online, ale Allegro przez dwadzieścia lat pozostało głównie na rynku polskim. Stąd kilka lat temu podjęliśmy decyzję, że ta ekspansja jest bardzo ważna. I takim pierwszym krookim był zakup firmy Mall, która działa na pięciu rynkach Europy Środkowej – mówiła Aleksandra Sroka-Krzyżak.
– Wdrożyliśmy w tym tygodniu naszą platformę Allegro.cz, czyli produkt, który jest marketplacem zrzeszającym wielu sprzedawców, w tym wielu sprzedawców z Polski, którzy mają szansę eksportować w Czechach, i ten produkt ruszył. Oczywiście jesteśmy bardzo skromni, to jest dopiero początek, uczymy się, poprawiamy błędy, słuchamy klientów i uczymy się tego rynku. Więc taki jakiś większy marketing tego produktu będziemy robić bardziej w okresie letnim. Ale już widzimy, że działa, pierwsze zakupy się dzieją i najważniejsze: paczki dochodzą, zadowoleni klienci wracają.
Czesi kupują w inny sposób niż Polacy
Aleksandra Sroka-Krzyżak przyznaje, że czeski rynek różni się od polskiego i przed firmą stoi wiele wyzwań. Na przykład to, że nasi południowi sąsiedzi preferują płatność gotówką przy dostawie, zamiast nowocześniejszych metod płatności.
– Kolejna różnica, którą zauważyłam, to to, że Czesi zamawiają od kilku dostawców paczki i ta, która przyjdzie najszybciej, to odbierają, a reszty nie. Tego zjawiska też w Polsce nie mieliśmy. Ale zupełnie szczerze myślę, że taką butnością byłoby mówić, że my już doskonale rozumiemy klienta czeskiego, my się cały czas go uczymy – stwierdza przedstawicielka Allegro.
Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter!
– Dotąd na czeskim rynku nie było takiego modelu jak marketplace. Były tzw. e-sklepy, czyli normalni retailerzy, którzy sprzedawali przez internet, ale nie było miejsca, które agreguje aż tak wielu sprzedawców. Bardzo mocno wierzymy, że taki model spodoba się klientom bardziej, bo mamy obecnie np. 10 razy więcej produktów niż drugi największy e-sklep w Czechach – dodaje Sroka-Krzyżak.
Kierunek: południe
Jeśli chodzi o dalszą ekspansję Allegro, firma planuje najpierw stworzyć zaplecze technologiczne, a dopiero potem wkraczać na kolejne rynki. Następnym kierunkiem po Czechach ma być Słowacja.
– Zaczęliśmy od rynku czeskiego, mamy jeszcze firmy na Słowacji, Węgrzech, w Słowenii, w Chorwacji i to są takie nasze naturalne rynki. Potem oczywiście Europa Zachodnia jest bardzo ciekawym rynkiem, bo jest większy. Tam bardzo często nie ma alternatywy europejskiej dla amerykańskich czy chińskich graczy, więc jest to taki drugi krok – mówi Sroka-Krzyżak.
Czytaj także:
- Co dzieje się na polskim rynku pracy? Odpowiada dyrektor PIE, Piotr Arak [WIDEO]
- Sztuczna inteligencja ewoluuje. Dr inż. Jerzy Greblicki o roli ChatGPT [WIDEO]
- Jak świat próbuje podbić kosmos? Opowiada astronauta rezerwowy ESA Sławosz Uznański [WIDEO]