Allegro zanotowało wzrost najważniejszych wskaźników finansowych w ujęciu rocznym. Nie sprostały one jednak oczekiwaniom rynkowym, co spowodowało negatywną reakcję inwestorów i spadek kursu akcji. Spółka zaraportowała także wzrost kosztów dostaw oraz wydatków na marketing.
Allegro odnotowało w trzecim kwartale prawie 148 mln zł skonsolidowanego zysku netto (uwzględniającego koszty związane z wejściem na giełdę i refinansowaniem zadłużenia) wobec niespełna 76 mln zł zysku rok wcześniej. Oznacza to wzrost rentowności w ujęciu rocznym o prawie 95 proc.
Zysk przez opodatkowaniem i kosztami amortyzacji – zwany w żargonie finansowym skorygowanym EBITDA – wyniósł 408 mln zł, a oczekiwania rynkowe zakładały 412 mln zł.
„W trzecim kwartale 2020 roku Allegro poprawiło kluczowe wyniki operacyjne i finansowe” – powiedział cytowany w komunikacie prezes Allegro Francois Nuyts. „Chociaż ogłaszamy te wyniki z satysfakcją, mamy świadomość, że wszyscy odczuwamy trudną sytuację gospodarczą i społeczną, wywołaną przez Covid-19 w Polsce i na świecie. W tych warunkach zdołaliśmy przyciągnąć na naszą platformę 300 tys. nowych klientów, co z kolei pozwoliło sprzedającym zwiększyć wartość sprzedaży o 48,7 proc. rok do roku, do ponad 8,25 mld zł.
Nasz zespół skupiał się na szeregu inicjatyw, których celem było zwiększenie liczby ofert, zapewnienie konkurencyjnych cen dla konsumentów i jak najlepszych doświadczeń zakupowych. Klienci zwiększają częstotliwość i wartość zakupów – w ostatnim kwartale średnie wydatki na jednego kupującego wzrosły o kolejne 7,4 proc. do blisko 2 500 zł rocznie” – czytamy.
Przychody netto w trzecim kwartale 2020 r. sięgnęły 929 mln zł (+50 proc. w ujęciu rocznym).
„Największy udział w łącznych przychodach w omawianym okresie miał segment marketplace, czyli prowizje i opłaty pobierane od sprzedających – przychody z tego tytułu wyniosły 771,5 mln zł (+50,2 proc.). Usługi reklamowe przyniosły grupie 78,3 mln zł przychodów (+62,7 proc. rok do roku), a porównywarka cenowa Ceneo.pl 37,4 mln zł (+17,6 proc. rok do roku)” – podało Allegro w komunikacie.
Co istotne, Allegro zdecydowało się podwyższyć swoje oczekiwania co do wzrostu GMV (łączna wartość sprzedanych towarów) w całym 2020 r. Obecnie zakłada, że GMV wzrośnie w tym roku o nieznacznie powyżej 50 proc. w ujęciu rocznym.
Bez zmian pozostają założenia dotyczące przychodów (spodziewany wzrost podobny do zanotowanego w pierwszym
półroczu, czyli o ponad 50 proc. rok od roku) oraz środki na inwestycje (230-270 mln zł w 2020 r.).
W okresie pierwszych trzech kwartałów tego roku wydatki inwestycyjne wyniosły 166 mln zł.
Jeżeli chodzi o bazę klientów, liczba aktywnych kupujących sięgnęła 12,6 mln, o 13 proc. więcej w ujęciu rocznym.
Poniżej dynamika wzrostu wybranych danych finansowych Allegro na przestrzeni ostatnich lat:
Inwestorzy sceptycznie podeszli do opublikowanych wyników – w czwartek kurs Allegro spada o ponad 4 proc., do 76 zł za akcję. Jednak nawet przy bieżącej cenie kapitalizacja spółki wynosi 78 mld zł.
Dla porównania, druga największa spółka na GPW, CD Projekt – który wyniki opublikował wczoraj – wyceniana jest na 35 mld zł.
Zdaniem analityków akcje Allegro są przewartościowane, co sugeruje prawdopodobieństwo dalszych spadków.
Na początku tygodnia na szeroki rynek dotarła rekomendacja Domu Maklerskiego mBanku, która zaleca sprzedaż akcji spółki i wyznacza cenę docelowej akcji Allegro na 54 zł, czyli znacząco poniżej bieżących poziomów.
Czytaj także:
Polski e-commerce w 2020 r. jest wśród najszybciej rosnących rynków w Europie [RAPORT 300RESEARCH]