Miasto Arlington w stanie Wirginia zostało wybrane na miejsce budowy drugiej siedziby amerykańskiego giganta technologicznego Amazon. Po drodze pokonało konkurencję 237 innych miast. O tym, co zadecydowało o przyciągnięciu tak dużej inwestycji pisze w swoim artykule serwis fDi Intelligence.
Obecnie jedyna główna siedziba firmy Amazon zlokalizowana jest w Seattle w stanie Waszyngton. Jednak w 2017 roku rozrastająca się firma, która od lat ma już status jednej z największych globalnych korporacji ogłosiła decyzję o budowie kolejnej siedziby i ogłosiła konkurs dla miast, które chciałyby u siebie przyjąć Amazona.
Firma otrzymała w sumie 238 zgłoszeń. Mimo, że przez długi czas jednym z głównych faworytów pozostawał Nowy Jork, to, m. in. ze względu na protesty lokalnej społeczności, ostatecznie zdecydowano się na wybór miasta Arlington w stanie Wirginia.
Zgodnie z planami Amazona planowana tam nowa siedziba firmy warta będzie w sumie 2,5 mld dol. Nowoczesny budynek ma kształtem przypominać podwójną helisę DNA, mieć nieco ponad 105 m wysokości i 22 piętra. W nowej centrali Amazona zatrudnienie ma znaleźć 25 tys. pracowników.
Wartość ludzkiego talentu
Victor Hoskins, osoba do niedawna odpowiedzialna w tym mieście za gospodarczy rozwój, opowiedział w rozmowie z fDi Intelligence, co okazało się kluczowym czynnikiem przy wyborze jego miasta w sytuacji, gdy konkurencja była tak liczna i tak silna.
„Odpowiedniego podejścia nauczyliśmy się przy okazji zawierania umów na budowę amerykańskiej siedziby sieci Lidl i firmy Nestlé. Przekonaliśmy się o tym, jaką wartość dla takich przedsiębiorstw ma dostęp do młodych i wykształconych kadr. Zaprosiliśmy więc dziekanów wszystkich lokalnych uczelni biznesowych zainteresowanych możliwościami, jakie daje współpraca z tymi firmami na rozmowy. Dopiero wówczas zrozumieliśmy siłę talentu absolwentów naszych szkół” – powiedział Hoskins.
Oprócz Arlington do konkursu przystąpiły także trzy inne lokalne miejscowości: Loudoun, Fairfax i Alexandria.
Jak opowiada Hoskins, mimo rywalizacji współpracowały one w tworzeniu swoich aplikacji, pozyskaniu finansowania stanowego i zatrudnieniu konsultantów.
„To dało nam możliwość rozmowy z władzami stanowymi o tym, jak zmienił się proces negocjacji z potencjalnymi inwestorami w ciągu ostatnich 3 lat. Gubernator i ustawodawca w odpowiedzi przeznaczyli dostatecznie duże środki finansowe, aby podwoić liczbę absolwentów studiów inżynierskich w Wirginii do 2039 roku” – powiedział Hoskins.
„Uznaliśmy wraz z urzędem gubernatora i przedstawicielami stanu, że nie będziemy próbować „przekupić” Amazona pieniędzmi do zainwestowania u nas, a zamiast tego pomożemy im rozwiązać ich rosnący problem dostępu do wykształconych kadr. Dziś talent stał się nową walutą wzrostu” – dodał.
Dom z widokiem na Kongres i Pentagon
Jak jednak donosi CNN, nieco w kontrze do słów Hoskinsa, stan Wirginia zaproponował technologicznemu gigantowi szereg ulg podatkowych i dotacji, aby zachęcić go do ulokowania inwestycji w regionie.
Co więcej, choć dla większości czytelników nazwa Arlington może wydawać się dość anonimowa, to z pewnością nie bez znaczenia dla wyboru Amazona pozostaje bardzo specyficzna lokalizacja miasta.
Po pierwsze: Arlington jest siedzibą zatrudniającego w sumie 28 tys. osób Pentagonu – centrali amerykańskiego Ministerstwa Obrony.
Dodatkowo, po drugiej strony rzeki Potomak, nad którą stanie w przyszłości siedziba Amazona, leżą już granice administracyjne stolicy USA – miasta Waszyngton. Nie ma wątpliwości, że bliskość niemal wszystkich kluczowych urzędów i instytucji federalnych miała wpływ na wybór Amazona.
Warto jednak zauważyć, że Arlington nie było jedyną miejscowością sąsiadującą z Waszyngtonem, która stanęła do konkursu. Jak wspomnieliśmy, o względy Amazonu zabiegały także Loudoun, Fairfax i Alexandria – które również sąsiadują bezpośrednio ze stolicą Stanów Zjednoczonych.
Co więcej, w stosunkowo zdecentralizowanym kraju Nowy Jork czy Chicago są ważniejszymi od stolicy centrami biznesowymi.
Zgodnie z obecnymi planami, budowa nowej siedziby firmy w Arlington rozpocznie się w 2022 roku, a jej otwarcie nastąpi w roku 2025.
Co wejście Amazona oznacza dla galerii handlowych w Polsce [PODCAST 300GOSPODARKI]