Uziemione do tej pory samoloty Boeing 737 MAX mają dostać pozwolenie na wznowienie lotów w Chinach do końca tego roku. Państwo Środka było ostatnim krajem z utrzymywanym zakazem lotów dla MAX-ów.
Samoloty Boeing 737 MAX zostały uziemione na całym świecie w marcu 2019 roku po dwóch śmiertelnych katastrofach tego modelu. W wypadkach linii Lion Air w październiku 2018 roku i Ethiopian Airlines w marcu 2019 roku zginęło w sumie 350 osób.
W toku śledztwa wykazano, że do wypadków przyczynił się wadliwy podsystem MCAS, mający upłynnić sterowanie samolotem i uchronić przed przeciągnięciem.
Jak wynika z raportu Kongresu USA. Boeing ukrywał wady konstrukcyjne w swoim modelu 737 MAX zarówno przed pilotami, jak i regulatorami, aby samolot jak najszybciej został dopuszczony do użytkowania.
Chiny były pierwszym krajem, który wydał zakaz lotów dla tych odrzutowców. Pozostają również ostatnim, który jak dotąd nie wyraził zgody na powrót MAX-ów do latania.
W Unii Europejskiej samoloty te otrzymały zgodę na wznowienie lotów w listopadzie 2020 roku.
MAX-y wrócą pod koniec roku
Przełom na chińskim niebie ma jednak nastąpić do końca tego roku – Chińska Administracja Lotnictwa Cywilnego (CAAC) w czwartek dostarczyła liniom lotniczym listę poprawek wymaganych przed powrotem MAX-ów do służby.
„Po uzyskaniu dodatkowego zezwolenia na eksploatację, oczekuje się, że linie lotnicze wznowią komercyjne operacje floty krajowej do końca tego roku lub na początku przyszłego i wznowią dostawy nowych samolotów” – powiedział Yang Zhenmei, przedstawiciel chińskiego regulatora, w rozmowie z Agencją Reutera.
Ta wiadomość z kolei spowodowała, że akcje Boeinga skoczyły o 7,5 proc. na nowojorskiej giełdzie.
Boeing skomentował, że decyzja „jest ważnym kamieniem milowym w kierunku bezpiecznego przywrócenia 737 MAX do służby w Chinach” i nadal współpracuje z organami regulacyjnymi na całym świecie, aby przywrócić samolot do eksploatacji.
Chiny największym operatorem
Zanim prawie 3 lata temu MAX-y zostały uziemione, chińskie linie lotnicze były największym operatorem tego modelu na świecie – Państwo Środka wykupiło jedną czwartą samolotów, które rocznie produkował amerykański producent.
W magazynach Boeinga około jedna trzecia z 370 nadal niedostarczonych samolotów B737 MAX jest przeznaczona właśnie dla chińskich klientów.
Dyrektor generalny Boeinga, David Calhoun, poinformował w październiku, że firma pracuje nad uzyskaniem chińskich zezwoleń na latanie do końca tego roku roku i wznowi dostawy tych samolotów w pierwszym kwartale 2022 roku.
Inne kraje Azji i Pacyfiku – w tym Singapur, Korea Południowa, Indie, Japonia, Australia i Fidżi – już zaakceptowały powrót MAX-ów do latania.
Przypomnijmy, że Boeingi 737 MAX 8 w swojej flocie mają także Polskie Linie Lotnicze LOT. W momencie globalnego uziemienia tych samolotów narodowy przewoźnik posiadał 5 egzemplarzy MAX-ów i kolejnych 10 zamówionych.
LOT zrezygnował jednak z odbiorów pozostałych 10 sztuk. Polskie linie informowały w tym roku, że będą wnioskować o 1 mld zł odszkodowania od Boeinga za poniesione straty finansowe, związane z uziemieniem samolotów.