Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) ukarał Telewizję Polsat i spółkę Teleaudio Dwa, odpowiedzialne za organizację SMS-owego konkursu sylwestrowego w 2021 r. Wbrew przekazom organizatorów, wysłanie pojedynczego SMS-a nie umożliwiało udziału w grze o jakiekolwiek nagrody. Za wprowadzenie telewidzów w błąd spółki zapłacą blisko 10 mln zł.
– Wbrew powtarzanym wielokrotnie przekazom, wysłanie pojedynczej wiadomości SMS za 3,69 zł nie umożliwiało udziału w grze o zapowiadane nagrody, miało jedynie charakter zgłoszeniowy i uruchamiało etapy przewidziane przez organizatora. Kolejnym było odesłanie odpowiedzi na 2 płatne SMS-y o wybór nagrody głównej oraz o kod pocztowy. Umożliwiało to udział w grze o nagrody sylwestrowe i nagrody główne, ale nadal nie zapewniało zdobycia jakiejkolwiek nagrody w konkursie, czego nie sposób było wywnioskować z przekazu audycji oraz wysłanych do widzów wiadomość od organizatorów – czytamy w komunikacie UOKiK-u.
Oszustwo na wielu etapach
Urząd zwrócił uwagę, że prowadzący program zapewniali: „wystarczy, że wyślecie SMS o treści SYLWESTER pod numer 7370”, „dzisiaj gracie o jeden z tych czterech eleganckich samochodów”, „dzisiaj wieczorem dzwonimy wyłącznie do zwycięzców”. Dodatkowo zachęta do wysłania wiadomości SMS pojawiała się na specjalnej belce wyświetlanej na ekranie podczas koncertu.
Polecamy także: Taryfy niżej, rachunki wyżej. Tyle zapłacimy za prąd i gaz po odmrożeniu cen w 2024 roku [WYLICZENIA]
UOKiK przeanalizował scenariusz konkursu, zapis audycji sylwestrowej oraz treści wiadomości SMS otrzymywanych przez konsumentów od organizatorów. Telewizja Polsat i Teleaudio Dwa wprowadzali konsumentów w błąd co do zasad, kosztów uczestnictwa w konkursie, jego przebiegu oraz możliwych do zdobycia nagród.
W przeciwieństwie do zapewnień prowadzących koncert, w rzeczywistości w noc sylwestrową widzowie nie mogli zdobyć obiecywanych nagród głównych. Wiadomość o zakwalifikowaniu do finału dostawali bowiem dopiero 4 stycznia. Dzień później przychodził sms z zadaniem, którego wykonanie wiązało się z wysłaniem kolejnej wiadomości SMS.
Bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami subskrybując nasz codzienny newsletter 300Sekund! Obserwuj nas również w Wiadomościach Google.
– UOKiK analizując schemat całego konkursu ustalił, że widz, który chciał wziąć udział w finale gry o nagrodę główną, musiał wysłać 4 SMS-y wydając w sumie 14,76 zł. Wprowadzające w błąd były zarówno informacje pojawiające się podczas nocy sylwestrowej na ekranie, zapewnienia prowadzących, a także SMS-y wysyłane zwrotnie uczestnikom przez organizatorów. Zapoznania się z zasadami konkursu nie ułatwiała też wskazywana podczas koncertu strona Telegazety, która odsyłała do obszernego spisu regulaminów, których przejście i zrozumienie mogło okazać się dla wielu osób niemożliwe – podsumował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
To też może Cię zainteresować:
- Ponad milion złotych kary dla portalu Wakacje.pl. UOKIK wziął pod lupę wakacyjne oferty [AKTUALIZACJA]
- UOKiK komentuje orzeczenie TSUE. „Konsument nie może być pozbawiony prawa do odsetek”
- UOKiK wszczął postępowanie wobec Grupy OLX. Chodzi o brak przejrzystości
- UOKIK: TSUE orzekł, że sąd z urzędu powinien usunąć nieuczciwy warunek umowy