Ile zarabiają specjaliści od reklamy i wizerunku? W przypadku których stanowisk pensje wzrosły najmocniej? Sprawdzamy, jak wyglądają wynagrodzenia w działach marketingu i PR.
Jak podaje Grafton Recruitment, zapotrzebowanie na specjalistów w działach marketingu i PR wciąż jest zauważalne, choć nie dorównuje ogólnorynkowemu popytowi na pracowników.
– Benchmark dla wszystkich ról wzrósł w III kwartale 2024 roku do poziomu 1,04 względem I kwartału 2023 roku, podczas gdy indeks dla marketingu wyniósł 0,80, a dla PR – 0,65. Taka różnica wskazuje na niższą dynamikę rekrutacji w tych działach, szczególnie w porównaniu do bardziej uniwersalnych ról w organizacjach – czytamy w komunikacie do raportu „Wynagrodzenia i trendy w przedsiębiorstwach 2024”.
Grafton Recruitment wskazuje jednocześnie, że w 2024 roku największy popyt dotyczył kompetencji związanych z działaniami w przestrzeni cyfrowej i tworzeniem strategii opartych na analizie danych. Autorzy raportu są zdania, że firmy niezmiennie koncentrują się na budowaniu obecności online i optymalizacji strategii sprzedażowych, dlatego poszukują pracowników, którzy potrafią skutecznie zarządzać kampaniami internetowymi oraz wdrażać innowacyjne rozwiązania marketingowe.
Ile zarabia się w działach marketingu i PR?
Jak zauważno, rosnąca konkurencja o wykwalifikowanych specjalistów znalazła odzwierciedlenie w poziomie proponowanych wynagrodzeń w 2024 roku. W działach marketingu i PR pensje znacząco różnią się w zależności od lokalizacji i doświadczenia.
– W dużych miastach, takich jak Warszawa, oferty dla dyrektorów marketingu sięgają 35 000 zł brutto miesięcznie, podczas gdy w mniejszych miastach widełki dla tego stanowiska kończą się na poziomie 28 000 zł. Specjaliści SEO/SEM mogą liczyć na wynagrodzenia 8 500 do 13 000 zł w zależności od lokalizacji, natomiast menedżerowie ds. marketingu w Warszawie do 20 000 zł, a w Poznaniu do 16 000 zł. Natomiast oferty dla e-commerce managerów, odpowiedzialnych za rozwój sprzedaży internetowej, mieszczą się w przedziale od 14 000 do 22 000 zł, przy czym najwyższe stawki notuje się w Krakowie – wylicza Grafton Recruitment.
Dodatkowo z raportu „Wynagrodzenia i trendy w przedsiębiorstwach 2024” wynika, że zarobki proponowane pracownikom na stanowisku content specialist w największych ośrodkach miejskich wynoszą do 12 500 zł, natomiast content managerów w Katowicach i Krakowie do 17 000 zł. Social media managerowie, odpowiedzialni za zarządzanie obecnością marki w mediach społecznościowych, mogą liczyć na pensję w przedziale od 10 000 zł w Łodzi do 18 000 zł w Krakowie.
W ocenie autorów raportu różnorodność wysokości płac na tych stanowiskach podkreśla znaczenie lokalnego rynku pracy oraz specyficznych wymagań pracodawców w największych miastach.
Natomiast sektor PR, choć cechuje się niższą dynamiką zapotrzebowania na pracowników niż dwa lata temu, oferuje atrakcyjne wynagrodzenia – w 2024 roku oferty pracy dla kierownika działu PR wynosiły od 14 000 zł w Poznaniu i Warszawie do 22 000 zł w Krakowie. Konsultanci PR natomiast mogli liczyć na wynagrodzenia od 9000 zł do 16 000 zł.
Wzrost wynagrodzeń
A jak zmieniały się pensje? Jak duże podwyżki miały miejsce w działach marketingu i PR? Grafton Recruitment wskazuje, że średni wzrost wysokości oferowanych stawek w działach marketingu wyniósł 3,2 proc., jednak w przypadku wybranych ról te wartości były wyższe. Najwyższe oferty dotyczyły specjalistów ds. marketingu (6,6 proc.) oraz dyrektorów marketingu (6,4 proc.).
– W przypadku grafików i specjalistów SEO/SEM oferowane stawki wzrosły odpowiednio o 3,2 i 3,9 proc., wskazując na stabilne zainteresowanie pracodawców tymi kompetencjami. W przypadku e-commerce managerów wzrost wyniósł nieco mniej, bo 2,1 proc., natomiast na stanowiskach takich jak digital marketing manager czy content manager dynamika była znacznie niższa – po 0,5 proc. – dowiadujemy się z komunikatu do raportu „Wynagrodzenia i trendy w przedsiębiorstwach 2024”.
Jednocześnie okazuje się, że oferty wynagrodzeń w działach PR rosły bardziej dynamicznie. Jak podano, konsultanci ds. PR oraz kierownicy działu PR mogli liczyć na stawki wyższe o 4,5 proc., co świadczy o znaczeniu kompetencji związanych z zarządzaniem zespołami i realizacją strategii komunikacyjnych. Specjaliści ds. komunikacji, będący kluczowym ogniwem w zarządzaniu wizerunkiem firmy, osiągnęli wzrost proponowanych wynagrodzeń o 9,6 proc., co stawia ich w czołówce najbardziej docenianych ról w PR.
– Specjaliści odpowiedzialni za realizację kampanii marketingowych, zarządzanie projektami strategicznymi czy wdrażanie nowoczesnych narzędzi i technologii marketingowych są szczególnie poszukiwani na rynku. Ich kompetencje, obejmujące zarówno kreatywność, jak i zdolność analizy danych, stają się nieocenione w środowisku, w którym firmy muszą szybko reagować na zmiany rynkowe i dynamiczne oczekiwania klientów. Wysokie wzrosty stawek w działach PR wskazują jednocześnie na troskę o wizerunek i efektywną komunikację z całym rynkiem – podsumowuje Ewa Michalska, dyrektor operacyjna Grafton Recruitment, cytowana w komunikacie do badania.
Polecamy też:
- Zarobki w transporcie. Tyle dostają kierowcy ciężarówek [GRAFIKA]
- Tak się zmieniały zarobki prezesa NBP. Adam Glapiński nie może narzekać [WYKRES]
- Zarobki w największych polskich miastach. Kraków liderem, Warszawa i Katowice awansowały [RANKING]
- Zawody deficytowe. Ile zarabiają specjaliści z fachem w ręku?