Czym jest full-stack fulfillment? Jaka jest tajemnica najlepszych biznesów e-commerce? O logistyce i handlu internetowym mówił Tomek Kasperski, założyciel Omnipack, podczas webinaru „e-Business vs Lockdown”.
Logistyka, która nie męczy przedsiębiorcy
Full-stack fulfillment jest logistyką skierowaną do przedsiębiorców e-commerce: polega na magazynowaniu, pakowaniu i wysyłce zamówień, obsługującą także platformy e-commerce. Zdejmuje ze sprzedających konieczność zajmowania się fizyczną obsługą stroną zamówień. Full-stack oznacza to, że oprogramowanie jest kompatybilne z każdą platformą e-commerce, co znacznie ułatwia biznesom funkcjonowanie.
Omnipack to firma z piętnastoletnim doświadczeniem, która zajmuje się fizyczną stroną e-commerce, tzn. logistyką, pakowaniem, dostawami. Z jej usług korzysta ponad 100 marek, głównie z Europy. Tomkowi Kasparskiemu pomysł na firmę zrodził się z myśli, że dobra logistyka to wyzwanie dla każdego przedsiębiorcy i warto byłoby ułatwić im ten proces, aby mogli się skupić na rozwoju swoich produktów.
Jak powiedział Tomek Kasperski na webinarze, full-stack fulfillment jest dobrym rozwiązaniem dla rozwijających się firm handlu internetowego. One nie potrzebują dużej przestrzeni magazynowych; taką oferuje biznes fulfillment.
Dodał, że full-stack fulfillment jest bardziej ekologiczny ze względu na dużą skalę, w jakiej pracują magazyny. Na środowisko korzystnie wpływa ponowne wykorzystanie materiałów, zarówno tych, które nie potrzebują przetwarzania, jak i tych, które muszą zostać zrecyklingowane.
E-commerce i logistyka dzisiaj
Na pytanie o wpływ pandemii na branżę e-commerce, odparł, że zmieniła ona to, jakie produkty kupują klienci internetowi. Pandemia zwiększyła też presję na małych i średnich przedsiębiorstwach przez to, że duże firmy handlowe również przenoszą się do Internetu.
Według niego klienci oczekują, że wszystko można kupić przez Internet i dostępności towarów oraz darmowej dostawy przy niskiej wartości zamówienia.
Powiedział, że spośród rozpowszechniających się trendów, warte uwagi są paczki z etykietą zwrotną już w przesyłce i możliwością odniesienia do punktu odebrania. Rzadko zauważa się, że dla e-commerce nie istnieją granice, więc małe i średnie przedsiębiorstwa mogą działać też na rynkach zagranicznych.
Tomek Kasperski mówił też o innowacjach w logistyce i e-commerce, takich jak używanie elektrycznych środków transportu czy optymalizacja procesów sterowana sztuczną inteligencją. „Drugim wyzwaniem jest fizyczna automatyzacja, mechaniczna, tzw. hardware, czyli zwiększenie produktywności pracownika ludzkiego”, dodał Kasperski.