Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje oddać do końca 2023 roku prawie 260 km dróg: autostrad, ekspresówek i dróg krajowych. Które zaplanowane wcześniej odcinki są już w użytkowaniu? Przedstawiamy aktualną mapę stanu budowy dróg w Polsce.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) z końcem ubiegłego roku zapowiedziała, które odcinki dróg planuje oddać do użytkowania. Łącznie w planie było to ok. 260 km autostrad, dróg ekspresowych i krajowych. Jak wywiązuje się z tego planu?
Czytaj także: Tylko kilkadziesiąt kilometrów nowych autostrad. Które odcinki dróg będą ukończone w 2023 r.? [MAPA]
Według danych zamieszczonych na stronach GDDKiA jak dotąd w tym roku udało się oddać ok. 51 km dróg. To odcinki dwóch dróg ekspresowych oraz drogi krajowej – obwodnicy. Pełnoprawną autostradą stała się natomiast A1. Oto wszystkie odcinki:
S7 Lesznowola – Tarczyn Północ (14,8 km oraz 2,3 km w obrębie węzła Tarczyn). Odcinek oddano w kwietniu. Połączone zostały funkcjonujące już odcinki S7 od strony Warszawy i Grójca, a dwujezdniową drogą dojedziemy do położonej blisko 230 km dalej granicy województw świętokrzyskiego i małopolskiego.
S61 Łomża Zachód – Łomża Południe (7,2 km). W czerwcu udostępniony dla kierowców został węzeł Łomża. – Udostępniliśmy tym samym ponad 7-kilometrowy odcinek ekspresówki Łomża Południe — Łomża Zachód. Kierunek na północ (Stawiski — Ełk — Budzisko) pozostaje zamknięty, do czasu uzyskania przejezdności całej obwodnicy Łomży – podaje GDDKiA.
S14 Aleksandrów Łódzki – Słowik (14,5 km). Tym samym, 7 lipca, domknięto ring, składający się z autostrad i dróg ekspresowych wokół aglomeracji łódzkiej.
DK45 obwodnica Praszki (12,8 km). Także w kwietniu otwarto dla kierowców jedną z największych inwestycji na Opolszczyźnie. To droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu.
A1 Piotrków Trybunalski – Kamieńsk. Odcinek zyskała z kolei status pełnoprawnej autostrady. Kierowcy mogą się po nim poruszać z prędkością 140 km/h. Autostrada była budowana w ciągu drogi krajowej.
Stan dróg przedstawia poniższa mapa:
Jednak plany GDDKiA do końca tego roku są znacznie bardziej ambitne. Generalna Dyrekcja jest już na ukończeniu trzech odcinków autostrady A18 w województwach lubuskim i dolnośląskim. Łącznie do końca tego roku planuje oddać prawie 50 km tej drogi.
Budowa A18 została podzielona na cztery odcinki: jeden z nich, relacji Olszyna – Golnice, jest przejezdny od września 2022 roku. Pozostałe trzy są już na ukończeniu i będą oddane najpóźniej jesienią.
Czy to dużo, czy to mało?
Ale to nie wszystko. W tym roku GDDKiA chce oddać także odcinki:
- S3 Kamienna Góra Północ – Lubawka (ok. 12 km);
- S7 Moczydło – Miechów (18,7 km);
- S11 Koszalin Zachód – Zegrze Pomorskie (16,9 km);
- S11 Zegrze Pomorskie – Kłanino (19,3 km);
- S11 Kłanino – Bobolice (11,6 km);
- S11 obwodnica Olesna (24,8 km);
- S17 obwodnica Tomaszowa Lubelskiego – II jezdnia (5,4 km);
- S52 Węgrzce – Batowice (fragment Północnej Obwodnicy Krakowa, 3 km);
- S61 Ełk Południe – Kalinowo (22,9 km);
- S61 Podborze – Śniadowo (19,5 km);
- DK28 obwodnica Chełmca (1,4 km).
Jak wynika z danych udostępnionych przez Generalną Dyrekcję, liczba kilometrów dróg oddanych w pierwszej połowie 2023 roku jest bardzo zbliżona do tego samego okresu roku poprzedniego.
Od stycznia do czerwca 2022 roku oddano bowiem do użytku 43 km dróg, z czego 42 km były drogami ekspresowymi, a tylko 1 km – drogą krajową.
Rząd nie mówi ostatniego słowa
Jednak rządowy plan budowy dróg jest znacznie bardziej rozbudowany. Zakłada, że do 2033 roku powstanie w Polsce 2500 km kolejnych odcinków autostrad i dróg ekspresowych. Finalnie ma powstać sieć licząca łącznie ponad 8 tys. km nowoczesnych dróg.
300Sekund od września w nowej odsłonie. Zapisz się już teraz na nasz codzienny newsletter!
Program ma być największy w historii Polski i mieć wartość 294 mld zł. Większość z tej kwoty, bo 184 mld zł, mają zostać przeznaczone na „nowe zadania”. Pozostałe środki to kontynuacja zadań, będących już w realizacji. Rada Ministrów przyjęła ten program w połowie grudnia.
W ramach budowy najważniejszych arterii drogowych, przewidywane jest m.in. powstanie odcinków takich jak:
- S5 na odc. Sobótka (S8) – Świdnica – Bolków (S3),
- S6 Zachodnie drogowe obejście Szczecina,
- S8 na odc. Boboszów (gr. państwa) – Kłodzko – Wrocław (Magnice),
- S16 na odc. S61 (Ełk) – S19 (Białystok),
obwodnica aglomeracji warszawskiej w ciągu autostrady A50 oraz drogi ekspresowej S50, - S12 na odc. S74 (Kozenin) – S8 (Łódź Południe).
Więcej o budowie dróg piszemy tutaj:
- Przetargi na budowę dróg za 30 mld złotych. GDDKiA ogłosiła plan na nowy rok
- Budujemy drogi na potęgę, nie dbamy o kolej. Ekspert: To niespotykana w Europie dysproporcja
- Darmowe autostrady w Polsce. Tyle zyskają kierowcy, a tyle straci państwo
- Na wakacje samochodem? Oto, gdzie na autostradzie w UE pojedziemy za darmo [MAPA]
Ta wasza mapa to jakieś nieporozumienie.
Dlaczego na równi z A/S wrzucone są wybrane DK? A skoro już je pokazujecie, to konsekwentnie warto by zaznaczyć DK47 do Nowego Targu (planowane ukończenie w październiku).
Co się dzieje z S3 na wysokości Bolkowa? Obwodnica Łomży nie będzie ukończona przez następne dwa lata, przejezdność to inna sprawa. A2 obw. Kałuszyna i obw. Siedlec planowane na przyszły rok. S19 na południe od A4 rozebrali czy co?
…
Takie to bylejakie trochę.
Dla mnie zabrakło palców jednej ręki. Kto tak mało umiejętnie dostosował tutuł artykułu do faktów.. czy to wypaczona POlityka, tych go tylko kłamią?Miłego dnia..
A kiedy obwodnica Pisza i remont drogi Kolno-Pisz?
A gdzie droga z Rzeszowa do lotniska Jasionka? Jak cały artykuł taki rzetelny może zajmijcie się czym innym niz pisanie bzdur o polskim rządzie? Żyje już na tym świecie ponad pół wieku powiem tak. Ten rząd to najlepsze co się orzytrafiło temu umęczonemy przez ruskich i niemców narodowi.
Brakuje jakieś 20% inwestycji.