66 proc. Polaków ogrzewających swoje domy węglem jest przekonanych, że jego spalanie może być przyjazne lub neutralne dla środowiska, jeśli używa się węgla wysokiej jakości – wynika z badania agencji badawczej Kantar na zlecenie Fundacji ClientEarth Prawnicy dla Ziemi.
W przypadku popularnego węgla typu „ekogroszek” – czyli węgla o niskiej gramaturze – prawie połowa (43 proc.) jego użytkowników uważa go za produkt ekologiczny. Tylko 4 proc. ankietowanych spontanicznie wskazało, że nie jest to produkt ekologiczny.
W badaniu zrealizowanym w grudniu 2020 roku wzięły udział wyłącznie osoby ogrzewające swoje domy węglem. To więc potencjalni konsumenci i konsumentki “ekogroszku”.
Zdaniem fundacji ClientEarth Prawnicy dla Ziemi wskutek działań dezinformacyjnych producentów i dystrybutorów węgla konsumenci mylnie uznają węgiel za ekologiczne źródło energii.
Fundacja uważa, że to dlatego, że producenci i dystrybutorzy w jego reklamach sugerują, że jest to paliwo przyjazne dla środowiska. W efekcie kupujący mogą odnosić mylne wrażenie, że produkt nie przyczynia się do zanieczyszczenia powietrza.
Tymczasem według Europejskiej Agencji Środowiska z powodu zanieczyszczenia powietrza pyłem PM2,5 w 2018 roku zmarło przedwcześnie w Polsce ponad 46 tys. osób.
Zdaniem Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE), głównym źródłem emisji pyłów zawieszonych PM10 i PM2,5 jest spalanie paliw stałych (węgla i drewna) w domach.
Czytaj również: Unijna wojna o wege-burgera się skończyła. O co chodziło i kto wygrał?
“Badani przypisali mu takie cechy jak: przyjazność dla środowiska, niepowodowanie smogu czy niewywieranie szkodliwego wpływu na zdrowie” – powiedziała Kamila Drzewicka, radczyni prawna w Fundacji ClientEarth Prawnicy dla Ziemi.
“Przyjrzeliśmy się dokładnie działaniom producentów i dystrybutorów węgla typu „ekogroszek” i stwierdziliśmy liczne przykłady działań promocyjnych i marketingowych, wprowadzających konsumentów w błąd, poprzez sugestię, że produkt ten jest ekologiczny. Oczywiście mija się to z prawdą, ponieważ spalanie każdego węgla wiąże się z emisją dwutlenku węgla, pyłów zawieszonych PM2.5 i PM10 czy tlenków azotu. Substancje te mają szkodliwy wpływ na nasze życie i zdrowie oraz negatywnie oddziałują na klimat. Zlecając badanie, chcieliśmy sprawdzić na ile te pro-ekologiczne przekazy faktycznie trafiają do konsumentów i konsumentek” – dodała Kamila Drzewicka.
Z badania Kantaru wynika, że „ekogroszek” jest stosowany przez 29 proc. gospodarstw domowych korzystających z węgla jako źródła ciepła.
“Ekogroszek” jest drugim najpopularniejszym rodzajem węgla stosowanym do ogrzewania domów.
Czytaj także: “Nie ma firm świętych, ale są takie, które przynajmniej już zaczęły się modlić” – czyli jak zarabiać na promowaniu swoich wartości
W styczniu Fundacja ClientEarth wezwała producentów i sprzedawców do zaprzestania stosowania nazwy „ekogroszek” oraz do usunięcia reklam i materiałów promocyjnych, które mogą wprowadzać odbiorców w błąd. W tym do wyeliminowania motywów roślinnych i przyrodniczych z opakowań, a także do usunięcia informacji, które sugerują, że „ekogroszek” to produkt ekologiczny.
List z apelem do producentów i dystrybutorów węgla typu „ekogroszek” został także przesłany do wiadomości odpowiednich instytucji i urzędów zajmujących się zwalczaniem nieuczciwych praktyk rynkowych oraz ochroną praw konsumentów, w tym do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz stowarzyszeń branżowych.
Badanie zostało zrealizowane przez KANTAR w grudniu 2020 roku metodą CATI – wywiadów telefonicznych na reprezentatywnej próbie 500 Polaków i Polek ogrzewających swoje domy lub mieszkania węglem.
Fundacja ClientEarth Prawnicy dla Ziemi jest organizacją pozarządową, która przy pomocy prawa działa na rzecz walki ze zmianami klimatu i ochrony środowiska. W I kwartale 2021 roku zamierza przedstawić wyniki ekspertyzy naukowej dot. emisji szkodliwych substancji do powietrza w toku spalania węgla typu „ekogroszek”.
Artykuł powstał w ramach naszego newslettera „Tygodnik Klimatyczny 300KLIMAT”. Jeśli chciałbyś co piątek otrzymywać nasz newsletter, w którym – oprócz takich artykułów jak ten, który właśnie przeczytałeś – rozmawiamy z najważniejszymi ludźmi w polskiej energetyce, klimacie i środowisku, a także przeglądamy światową prasę i prezentujemy najciekawsze informacje klimatyczne z całego tygodnia – możesz się zapisać na niego pod tym linkiem (w nim też zobaczysz, jak wygląda przykładowy 300KLIMAT).