Auta elektryczne w swojej flocie posiada obecnie 12 proc. średnich i dużych firm. 22 proc. ankietowanych przedsiębiorstw ma już określone cele i planuje wejść w elektromobilność.
To wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Carsmile przez ICAN Institute. Kolejnych 38 proc. badanych wskazało, że analizuje tę kwestię, a firm, które nie mają obecnie żadnych planów elektryfikacji swojej floty, jest 28 proc.
Firmy zaczynają inwestować w zeroemisyjne pojazdy
– Podejście firm do elektromobilności się zmienia. W zdecydowanej mniejszości są dziś podmioty, które myśląc o autach dla swoich pracowników i współpracowników, mówią jeszcze stanowcze „nie” elektromobilności. Widać jednak, że rynek jest spolaryzowany w tej kwestii, podobnie, jak całe społeczeństwo – powiedział szef platformy Carsmile Benefit Krzysztof Radke, cytowany w komunikacie.
– Część korporacji bardzo odważnie elektryfikuje swoją flotę, decydując się na zakup pojazdów zeroemisyjnych nie tylko dla menedżerów, ale przykładowo też dla handlowców pracujących w terenie. Inne stawiają dopiero pierwsze kroki w elektromobilności i jest tam wiele obaw związanych z elektrykami wśród kadry zarządzającej oraz pracowników – dodał.
Jak podkreślił Radke, część korporacji wkracza w elektromobilność z inicjatywy pracowników. Część jest do tego niejako zmuszonych, realizując strategie ESG narzucone przez zagraniczne centrale. Elektryki pojawiają się w firmach nie tylko jako auta typowo służbowe. Przedsiębiorstwa traktują je też jako atrakcyjny benefit dla pracowników i współpracowników, który buduje ich lojalność względem firmy.
300Sekund od września w nowej odsłonie. Zapisz się już dziś na nasz codzienny newsletter.
Z kolei wśród barier dla rozwoju elektromobilności pracownicy firm wskazali na pierwszym miejscu słabą infrastrukturę do ładowania (36 proc.). Dużymi barierami są też ograniczony zasięg pojazdu (25 proc.) oraz brak wiedzy na temat aut elektrycznych (14 proc.).
Badaniem sondażowym objęto 300 firm. Połowa z nich zatrudniała co najmniej 50, a druga połowa – co najmniej 250 pracowników. Badanie przeprowadzono w kwietniu 2023 roku.
Carsmile to pierwszy w Polsce „Car(Fin)Tech”, czyli połączenie najnowszych technologii stosowanych w motoryzacji i transporcie z innowacyjnym sposobem finansowania pay-as-you-drive. Od początku 2021 roku spółka wchodzi w skład międzynarodowej Grupy OLX.
Czytaj także:
- Przybywa samochodów elektrycznych. Interesuje się nimi cała Europa
- Zmierzch suvów na europejskich drogach? Elektryczny i mały, to samochód przyszłości w UE
- Metropolie, w których transport nie truje. Próżno wśród nich szukać polskich miast [RANKING]
- NIK: Elektromobilność w samorządach się nie przyjęła. Bo prąd był zbyt drogi