Wkrótce, bo 1 lipca, w stolicy zacznie działać Strefa Czystego Transportu. Kierowcy mogą już teraz sprawdzić swoje auta pod kątem zgodności z wymogami strefy. Aż 97 proc. posiadaczy samochodów nie musi się przejmować żadnymi ograniczeniami czy naklejkami, podaje Ratusz.
Zakaz wjazdu dotyczyć będzie aut benzynowych starszych niż 1997 r. oraz z silnikiem Diesla starszych niż 2005 r. Strefa Czystego Transportu dotyczyć będzie w pierwszym etapie stosunkowo niewielkiej liczby pojazdów. Szacunki pokazują, że wymogów SCT obowiązujących od 1 lipca nie spełnia tylko około 3 proc. pojazdów poruszających się po Warszawie.
Przy tym, jak podkreśla urząd miasta, tylko około połowa z tych 3 proc. to auta kwalifikujące się do jednego z kilku rodzajów tzw. wyłączeń od zasad przewidzianych ustawowo lub ustanowionych przez Radę Warszawy. Po uwzględnieniu tych danych wciąż prognozowany jest znaczny spadek emisji szkodliwych substancji – tlenków azotu o 11 proc. i pyłów zawieszonych o 20 proc., informuje warszawski Ratusz.
Czytaj także: Strefy czystego transportu uratują 170 tys. ludzi przed przedwczesną śmiercią. To tyle, ile wynosi populacja Olsztyna
Na razie nie będzie istniała konieczność używania naklejek na samochodach. Wykroczeniem ma być wjazd do SCT bez uprawnień, a nie brak oznakowania auta. Może za to grozić mandat nawet do 500 zł.
Gdzie dokładnie będzie obowiązywać SCT? To 37 km kw. – większość Śródmieścia, fragment Woli, Pragi-Południe oraz Pragi-Północ. Strefa obejmie zatem zaledwie 7 proc. powierzchni całej Warszawy, a ulice graniczne, jak np. Trasa Łazienkowska, zostaną z niej wyłączone.
Pierwsza taka Strefa Czystego Transportu
Stołeczna SCT będzie pierwszą taką strefą w Polsce.
– Stolica stanowić będzie swoisty poligon doświadczalny dla praktycznego funkcjonowania polskich przepisów o SCT. Z doświadczeń Warszawy czerpać będą inne miasta, które również mają obowiązek wprowadzenia strefy, a także Ministerstwo Klimatu i Środowiska – odpowiadające za formalne ramy tego przedsięwzięcia – mówi Łukasz Puchalski, dyrektor stołecznego Zarządu Dróg Miejskich.
– Dzielimy się również z rządzącymi na bieżąco naszymi spostrzeżeniami i propozycjami uproszczenia całego procesu, w tym dotyczącymi nalepek na samochody. Postulaty, m.in. w sprawie zmiany wzoru nalepki, zostały przesłane do MKiŚ również w lutym oraz ponownie w maju tego roku. Na początku czerwca Ministerstwo zapowiedziało, że wzór ten rzeczywiście zostanie zmieniony – dodaje Łukasz Puchalski.
Bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami, subskrybując nasz codzienny newsletter 300Sekund! Obserwuj nas również w Wiadomościach Google.
W czerwcu ruszyła miejska akcja informacyjna dotycząca SCT. W Warszawie na stałe zostaną też zamontowane dodatkowe znaki, które nie są wymagane przepisami. To informacyjne tablice wyprzedzające znajdujące się na skrzyżowaniach oddalonych od granicy strefy. Pozwolą kierowcom na ewentualną zmianę trasy, jeśli ich sytuacja tego wymaga.
Nadzór nad przestrzeganiem zasad strefy leży w kompetencjach policji oraz stołecznej Straży Miejskiej. W ramach współpracy ZDM i Straży Miejskiej, do kontroli prowadzonych przez miasto, zostanie wykorzystany system przenośnych kamer. To pilotaż z opcją rozbudowy i rozszerzenia.
Można sprawdzić auto w 30 sekund
Jak informuje stołeczny Urząd Miasta, to, czy auto spełnia wymogi strefy, można sprawdzić na stronie um.warszawa.pl/SCT czy wypełniając prosty formularz.
Jeśli w toku weryfikacji okaże się, że pojazd spełnia wymogi strefy, to nic więcej nie trzeba już robić. Taki samochód nie ma obowiązku posiadać jakiejkolwiek nalepki, a kierowca nie musi składać żadnych wniosków. W takiej właśnie sytuacji jest aż 97 proc. kierowców jeżdżących po Warszawie.
A co, jeśli w toku weryfikacji okaże się, że pojazd nie spełnia wymogów strefy? Wówczas program poinformuje jakie ewentualne kroki można podjąć dalej. Istnieją również wyłączenia ze Strefy dla osób fizycznych, trzeba jedynie spełniać kilka kryteriów. Chodzi m.in. o zameldowanie w Warszawie i rozliczanie tu podatków, ukończone 70 lat, lub posiadanie europejskiej karty parkingowej dla osób z niepełnosprawnością.
Czytaj także:
- Ma być więcej stref czystego transportu w miastach. Rząd chce przyjąć nowe przepisy
- W UE powstanie więcej stref czystego transportu. To korzyści dla zdrowia i gospodarki
- Strefy czystego transportu nie takie idealne. Rzecznik ITS: mogą generować kolejne problemy
- Strefa czystego transportu w Warszawie już w 2024 roku. Ale to ciągle za mało