Państwowy think tank Polski Instytut Ekonomiczny (PIE) opublikował raport dotyczący produkcji w przemyśle samochodowym w wyszehradzkiej czwórce – Czechach, Polsce, Węgrzech i Słowacji.

W 2017 roku w krajach Grupy Wyszehradzkiej wyprodukowano 3,53 mln pojazdów, co stanowiło 18 proc. produkcji wszystkich pojazdów w Unii Europejskiej.

Polska i Czechy mogą się pochwalić największą liczbą producentów pojazdów silnikowych, przyczep oraz naczep.

W latach 2010-2017 produkcja brutto w cenach bieżących w sektorze motoryzacyjnym uległa podwojeniu na Słowacji, a na Węgrzech wzrosła o blisko 90 proc.

W tym samym czasie wartość dodana przemysłu motoryzacyjnego wzrosła w Polsce o 80 proc., a na Słowacji o 78 proc. Nieco wolniejszy wzrost notowała na Węgrzech (68 proc.) oraz w Czechach (63 proc.).

Według danych Eurostatu w 2017 roku Polska wyeksportowała samochody oraz części i akcesoria motoryzacyjne warte 27,5 mld euro.

Z krajów Grupy Wyszehradzkiej wyprzedziły nas w tym czasie jedynie Czechy – 30,7 mld euro.

W 2014 roku polska wartość dodana stanowiła 53,1 proc. eksportu motoryzacyjnego Polski, co było najwyższym wynikiem w krajach Grupy Wyszehradzkiej. Cały raport tutaj.

Ta informacja pojawiła się dziś rano w skrzynkach odbiorczych subskrybentów naszego codziennego newslettera 300SEKUND. Jeśli chcesz się na niego zapisać, kliknij tutaj.

>>>Czytaj też: Polski Instytut Ekonomiczny: luka w VAT w 2018 niższa niż w poprzednich latach