Wakacje zbliżają się wielkimi krokami i planowanie odpoczynku ruszyło pełną parą. Jak podaje Google, 7 na 10 wyszukiwanych przez Polaków miejsc na wakacje znajduje się w kraju, a 31 proc. za granicą. W 2020 r. 84 proc. wyszukiwań stanowiły miejsca w Polsce. Czy to oznacza powrót do takich podróży jak przed pandemią?
Wakacje za granicą stają się bardziej rzeczywiste dzięki rosnącej liczbie zaszczepionych, luzowaniu obostrzeń i międzynarodowym ustaleniom dotyczących podróżowania. To widać w trendach w wyszukiwarce Google.
W polskiej wersji strony przez ostatnie cztery tygodnie liczba wyszukiwań związanych z turystyką wzrosła o 32 proc. w skali miesiąc do miesiąca.
Najpopularniejsze kierunki wakacyjne
Dane z maja 2021 r. przypominają te sprzed pandemii: obecnie 69 proc. wyszukiwań dotyczy miejsc w Polsce, a 31 proc. – za granicą. W 2019 r. było to odpowiednio 60 i 40 proc. Koronawirus i związane z nim obostrzenia sprawiły, że rok temu miejsca na urlop w Polsce stanowiły 84 proc. wyszukiwań.
W tym roku w czołówce liczby wyszukiwań przodują Włochy, Chorwacja, Grecja i Hiszpania. Tuż za nimi plasują się Turcja, Egipt, Dominikana i Malediwy.
Popularność Dominikany znacznie wzrosła, bo w 2019 i 2020 r. znalazła się w trzeciej dziesiątce wyszukiwań. To prawdopodobnie wynika z tego, że kraj nie wprowadził obowiązkowej kwarantanny i konieczności wykazania negatywnego wyniku testu na koronawirusa dla turystów.
Na łonie natury czy blisko ludzi?
W 2020 r. w wyszukiwarce Google królowały miejsca położone blisko natury, np. Tatrzański Park Narodowy, Puszcza Białowieska, Poleski Park Narodowy, Turbacz czy Pustynia Błędowska. W tym roku ludzie nie boją się już kontaktu z innymi i wyszukują takie atrakcje, jak park rozrywki Energylandia, wrocławskie ZOO, zamek Czocha czy nadmorskie kurorty. Hasła związane z naturą straciły na popularności.
„Bardzo często szukamy miejsc położonych w obrębie województwa, w którym mieszkamy. Planujemy wtedy krótsze urlopy lub długie weekendy” – mówi Antoni Andruszkiewicz, Travel Industry Manager w Google.
Samolotem na wakacje
Podróże do innych krajów nie są już tak utrudnione jak w zeszłym roku, dlatego Polacy wyszukują informacji o połączeniach lotniczych. Wyszukiwania ostatnich tygodni skupiły się wokół takich haseł, jak loty do Chorwacji, Madera loty, loty do USA, Malta loty.
„Takie wyszukiwania są bardziej szczegółowe, jeśli chodzi o dwa kraje: Hiszpanię i Włochy. Polacy szukają biletów do konkretnych miast i regionów. Wzrosło zainteresowanie lotami na Teneryfę, do Barcelony czy na Majorkę” – mówi Jacek Bisiński, Travel Consultant w Google. Celem lotów do Włoch były Rzym, Sycylia i Sardynia.
Jak wyjaśnia Bisiński, wyszukiwania lotów do mniej znanych kierunków są ogólne. Np. mimo że Albania wzrosła wśród wyników googlowania, były to wyszukiwania typu loty do Albanii.
Nocowanie w glampingu
Wygodne zakwaterowanie podczas odpoczynku zapewniają agroturystyki oraz campingi, których popularność rośnie (w porównaniu do 2019 wyszukiwania wzrosły odpowiednio o 32 i 46 proc.).
Nadal najczęściej wyszukujemy hotele, ale trendują też bardziej oryginalne miejsca noclegowe, takie jak glamping (luksusowy kemping) lub agroturystyki.
Jak informuje Bisiński, agroturystyka w 2020 r. zaliczyła znaczny wzrost wyszukiwań.
Dodaje, że w tym roku do tego trendu dołączyły też kampery i glamping. Polacy wyszukiwali kamperów o 33 proc. więcej niż w zeszłym roku.
W ciągu dwóch lat fraza przyczepa kempingowa urosła o prawie 100 proc., a glamping aż o 400 proc.
Wykorzystać szansę
Szukając wakacyjnych pomysłów i kierunków w Internecie, Polacy stawiają na oryginalne miejsca noclegowe. Wśród popularnych fraz są na uboczu, glamping i agroturystyka.
To szansa na zdobycie nowych klientów dla małych i średnich przedsiębiorstw: gospodarstw agroturystycznych, domów wakacyjnych, kempingów czy restauracji. Ale najpierw turyści planujący wypoczynek muszą odszukać te firmy w Internecie.
Przedsiębiorcy zainteresowani poprawą swojej pozycji w wyszukiwarce mogą skorzystać z programu Google „Firmy Jutra”, który daje firmom proste narzędzia, dzięki którym mogą rozwinąć swój biznes w Internecie.
Program wystartował w listopadzie zeszłego roku i przez ten czas skorzystało z niego 5,5 tys. przedsiębiorców.
W jego ramach odbędzie się webinar dla firm z branży turystycznej, a Google udostępni dodatkowe narzędzia.