Rada UE przyjęła nowe przepisy, które zakładają zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 55 proc. do 2030r. w porównaniu z poziomem z 1990 roku – podała Rada.
Jednocześnie dla kilku sektorów emisje miałyby zostać zredukowane o 40 proc. w porównaniu do roku 2005. W tej grupie znajdują się transport drogowy i morski, rolnictwo oraz niektóre gałęzie przemysłu.
Rada przyjęła dziś dwa rozporządzenia, które umożliwią UE ograniczenie emisji gazów cieplarnianych netto o co najmniej 55 proc. do 2030 r. w porównaniu z poziomem z 1990 r. – napisano w komunikacie.
W nowym rozporządzeniu dotyczącym wspólnego wysiłku redukcyjnego (ESR) określono cel redukcji emisji gazów cieplarnianych na poziomie UE o 40 proc. w porównaniu z 2005 r. do 2030 r. w transporcie drogowym i krajowym morskim, budynkach, rolnictwie, sektorze odpadów i gałęziach przemysłu lekkiego – dodano.
Zmienione rozporządzenie przypisuje każdemu państwu członkowskiemu cel krajowy. Dostosowuje także sposób, w jaki państwa członkowskie mogą wykorzystywać elastyczność, aby osiągnąć swoje cele.
Tzw. rozporządzenie w sprawie wspólnego wysiłku redukcyjnego określa bardziej rygorystyczne cele redukcji emisji dla państw członkowskich na 2030 r. Co więcej, rozporządzenie w sprawie sektora użytkowania gruntów, zmiany użytkowania gruntów i leśnictwa (LULUCF) zwiększy wkład tego sektora w realizację ogólnych ambicji klimatycznych UE na 2030 r. .
W przypadku użytkowania gruntów i leśnictwa określono ogólny cel UE. Jego poziom to 310 Mt ekwiwalentu pochłaniania CO2 netto w 2030 r.
Na okres 2026-2030 każde państwo członkowskie będzie miało wiążący cel krajowy na 2030 r. Ponadto każde państwo członkowskie będzie musiało podjąć pewne zobowiązania. Chodzi o osiągnięcie sumy emisji i pochłaniania netto gazów cieplarnianych w okresie od 2026 do 2029 r.
Rozporządzenie zakłada elastyczność dla państw członkowskich, aby osiągnąć te cele.
To ostatni etap procedury decyzyjnej. Przed wejściem w życie rozporządzenia zostaną podpisane i opublikowane w Dzienniku Urzędowym.
Czytaj także:
- Jednolity rynek unijny to korzyści. Dzięki niemu rośnie PKB i Polski, i UE
- Unijny zakaz aut spalinowych. Polska chce zablokować ten zapis
- Komisja Europejska upomina Polskę. Chodzi o normy wody pitnej
- Po Credit Suisse kolejne banki w Europie chwieją się w posadach. Wyprzedaż akcji Deutsche Bank