Trzy czwarte Polaków robi zakupy online co najmniej raz w miesiącu. Miesięczne wydatki na ten cel zwykle nie przekraczają 2000 złotych. Najchętniej kupujemy w ten sposób sprzęt elektroniczny, kosmetyki czy książki, wynika z badania przeprowadzonego przez SAMOSEO.
Według raportu 75,8 proc. Polaków kupuje online co najmniej kilka razy w miesiącu. Najczęściej zakupy w sieci robią osoby w wieku 30-39 lat – 40,3 proc. badanych deklaruje zakupy online co najmniej kilka razy w tygodniu. Z kolei 13 proc. Polaków kupuje online raz w miesiącu, a 3,8 proc. prawie nigdy.
Ile wydajemy w sklepach internetowych?
Miesięczne wydatki Polaków na zakupy internetowe są zróżnicowane. 23 proc. badanych deklaruje, że wydaje w ten sposób do 500 zł, 25,1 proc. od 500 do 1000 zł. Blisko jedna trzecia badanych zadeklarowała, że zostawia w sklepach internetowych od 1000 do 1999 zł miesięcznie. Natomiast 8,6 proc. Polaków zostawia w sklepach online od 2000 do 5000 zł miesięcznie.
– Co ciekawe, mimo wzrostu popularności zakupów internetowych i dostępności coraz bardziej przyjaznych użytkownikom metod płatności czy zróżnicowanych form dostawy, co dziesiąty Polak wciąż wydaje w internecie mniej niż 100 zł miesięcznie (10,2 proc.). To osoby, które zdecydowanie preferują zakupy stacjonarne. W tej grupie wciąż dominują kobiety (6,3 proc. pań i 3,9 proc. panów) – czytamy w komunikacie.
– Blisko co czwarty Polak (23,6 proc.) wydał jednorazowo na jeden produkt między 3000 a 4999 zł. Nieco mniej badanych (21,1 proc.) zaznaczyło odpowiedź 5000-9999 zł. Trzecią najczęściej wybieraną opcją było między 1500 a 2999 zł (20 proc.). Odsetek osób, które wydały jednorazowo na jeden produkt stosunkowo mało (między 500 a 1499 zł) i stosunkowo dużo (powyżej 10 000 zł), jest zbliżony – 10,6 proc. ankietowanych zaznaczyło pierwszą opcję, a 11,6 proc. drugą – podano także.
Droższe produkty częściej kupują mężczyźni. Aż 65,9 proc. z nich przyznało, że wydało najwięcej jednorazowo na jeden produkt w Internecie 3000 zł i więcej. To samo zadeklarowało 48,4 proc. kobiet.
Czym się kierujemy podczas zakupów?
Wzrost cen wpłynął na zmianę nawyków części ankietowanych – 39,2 z nich stara się kupować mniej. Z kolei 31,3 proc. osób szuka tańszych zamienników i częściej porównuje ceny. Natomiast 15,5 proc. ankietowanych korzysta z promocji i programów lojalnościowych.
Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter!
– W internecie najchętniej kupujemy elektronikę i sprzęty RTV/AGD (tę odpowiedź wskazało 13,8 proc. Polaków). Pierwsze miejsce w tej kategorii zupełnie nie dziwi, ponieważ to trend, który znamy od wielu lat. Kolejne miejsca na podium również nie są zaskoczeniem – na drugim miejscu znalazły się produkty z kategorii zdrowie i uroda (12,1 proc.), a na trzecim książki (10,8 proc.) – czytamy także w informacji.
Przy podejmowaniu decyzji o zakupie online Polacy kierują się przede wszystkim ceną produktu – robi tak 58,3 proc. badanych. Zdecydowana większość – 90,9 proc. – zwraca uwagę na opinie w internecie, przynajmniej czasami.
Z badania wynika też, że blisko jedna trzecia Polaków została oszukana podczas zakupów w internecie. grupą, która najczęściej daje się złapać na metody internetowych przestępców, są osoby w wieku powyżej 60 lat. Niewiele mniej narażone są osoby po pięćdziesiątce.
Polecamy także:
- Polacy nadal obawiają się wzrostu cen. Codzienne zakupy już teraz są drogie
- Social commerce. Handel w mediach społecznościowych kwitnie, firmy zarabiają
- Tanio już było. Inflacja znów straszy w sklepach. W górę pójdą ceny trzech kategorii produktów