Aplikacje mobilne e-sklepów są najpopularniejszym kanałem do wyszukiwania produktów i zakupów online. Regularnie korzysta z nich 60 proc. ankietowanych, którzy w ten sposób realizują co piąte zamówienie w internecie, wynika z badania Mastercard.
Badanie pokazało też, że portfele mobilne to dla 45 proc. polskich respondentów jedna z ulubionych metod płatniczych w sklepach stacjonarnych, a prawie co czwarty badany (22 proc.) preferuje płatność zegarkiem lub opaską.
– Polacy są otwarci na innowacje płatnicze i oczekują coraz większej dostępności tego typu rozwiązań. Na znaczeniu zyskują m.in. płatności biometryczne, z których 13 proc. badanych miało okazję już skorzystać, a 21 proc. chce je wypróbować – czytamy w komunikacie poświęconym raportowi „Polskie płatności: liczy się możliwość wyboru” (Paid in Poland: A story of choice”) opracowanemu na podstawie badania przeprowadzonego na zlecenie Mastercard.
Jak podkreślono, wśród Polaków rośnie również popularność rozwiązań, które pozwalają klientom na większą samodzielność w sklepach fizycznych – od aplikacji, które umożliwiają samodzielne skanowanie produktów i płacenie za zakupy w kasie, aż po sklepy autonomiczne, w których, według deklaracji, przynajmniej raz zakupy zrobiło 40 proc. respondentów.
Duża popularność aplikacji mobilnych
Mastercard podaje również, że Polacy dostrzegają w stokenizowanych płatnościach wiele korzyści, uznając je za aktualnie najszybszą (60 proc.) i najwygodniejszą (19 proc.) metodę płacenia za zakupy, która dodatkowo nie wymaga wpisywania kodu PIN w sklepach fizycznych czy logowania się do e-sklepu (34 proc.).
– W handlu elektronicznym prym wiodą zakupy przez aplikacje mobilne, które stają się pierwszą, domyślną metodą płatności online i stopniowo przekształcają e-commerce w m-commerce. Z raportu Mastercard wynika, że połowa Polaków korzysta ze stokenizowanych płatności podczas zakupów online. Aplikacje mobilne e-sklepów są najpopularniejszym kanałem do wyszukiwania produktów i zakupów online – regularnie korzysta z nich 60 proc. ankietowanych, którzy w ten sposób realizują co piąte zamówienie w internecie. Znacząco wyższy udział zakupów mobilnych dostrzegany jest wśród młodszego pokolenia konsumentów (18-29 lat) – czytamy w komunikacie.
Raport „Paid in Poland: A story of choice” został opracowany przez Mastercard w styczniu 2025 w oparciu o badanie 1000 polskich konsumentów przeprowadzone przez Minds&Roses na zlecenie Mastercard (ankieta online, listopad 2024).
Polecamy też:
- Kłótnie o pieniądze w związkach. Tylu Polaków przyznaje, że spiera się o finanse
- Finanse w czołówce obaw młodych Polaków. Może to wpływać na ich decyzje życiowe
- W fuzjach i przejęciach ważne nie tylko finanse. Inwestorzy zwracają uwagę na ESG
- Jesienną chandrę zwalczamy zakupami. Tylu Polaków wydaje pieniądze dla poprawy nastroju