W I kwartale 2020 roku dokonano 77,9 mln transakcji za pomocą BLIK-a – to niemal tyle, ile przez cały 2018 rok – ogłosił operator tego systemu Polski Standard Płatności.
„Epidemia może przyspieszyć proces popularyzacji obrotu bezgotówkowego w Polsce” – powiedział Dariusz Mazurkiewicz, prezes PSP, operatora systemu BLIK.
Zdaniem Mazurkiewicza przedstawiony wynik jest częściowo efektem ekonomicznych skutków epidemii koronawirusa.
Szczególnie duży wzrost odnotowano w kategorii transakcji online – w I kwartale w internecie przy pomocy BLIKa dokonano w sumie 57,5 mln transakcji, w porównaniu do 29,8 w analogicznym okresie poprzedniego roku. Z kolei w I kwartale 2018 roku za pomocą BLIKa przeprowadzono online 10,5 mln transakcji.
Jak ogłosił prezes PSP, przelewy na telefon BLIK po raz pierwszy w historii stały się drugim najpopularniejszym kanałem spośród wszystkich oferowanych w ramach systemu funkcjonalności – 9,2 proc. liczby wszystkich transakcji dokonano w I kwartale właśnie w ramach tej usługi.
Oznacza to wzrost jej popularności aż o 34 proc. kwartał do kwartału.
Liczba transakcji online wzrosła o 9 proc. w stosunku do najbardziej transakcyjnego w ciągu całego roku IV kwartału poprzedniego roku – to oznacza, że liczba transakcji między styczniem a marcem 2020 roku przewyższyła wynik ze „świątecznego” IV kwartału 2019 roku.
O 9 proc. spadła natomiast liczba wypłat z bankomatów w stosunku do IV kwartału 2019. Wynik dotyczący wypłat z bankomatów w I kw. 2020 był niższy także od tego odnotowanego w III kw. 2019.
Zdaniem Dariusza Mazurkiewicza taki wynik jest objawem trendu polegającego na wzroście popularności obrotu bezgotówkowego w Polsce, dodatkowo przyspieszonego z powodu wystąpienia epidemii.
„Nadchodzące tygodnie i dalsze otwieranie gospodarki pokażą nam jak bardzo epidemia zmieniła sytuacje na rynku transakcyjnym” – powiedział Mazurkiewicz.
Czytaj także: