Spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała umowę na wykonanie studium wykonalności dla linii kolejowej dużych prędkości na trasie Łódź – Sieradz – Wrocław. Kontrakt jest wart 38,1 mln zł netto.
Centralny Port Komunikacyjny (CPK) to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią. Jego ideą jest zintegrowanie transportu lotniczego, kolejowego i drogowego. W ramach tego projektu, w odległości 37 km na zachód od Warszawy, ma zostać wybudowany Port Lotniczy Solidarność. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa.
Trasa, której dotyczy nowo podpisana umowa, przebiega następująco: Łódź – Sieradz Północny – Kępno – Czernica Wrocławska – Wrocław Główny.
Pociągi na nowej linii kolejowej będą mogły się rozpędzić do 350 km na godzinę. Jest to prędkość projektowa, czyli maksymalna prędkość, którą będzie można osiągnąć na nowych torach. Prędkość eksploatacyjna, czyli taka, którą pociągi osiągną w pierwszym etapie, to 250 km na godzinę.
Prace przygotowawcze na tysiącu kilometrów
Studium dotyczące trasy Łódź-Wrocław wykona konsorcjum firm Multiconsult Polska, Arcadis, Transprojekt Gdański i IDOM Inżynieria – podał CPK.
Odcinek Łódź – Sieradz – Wrocław to kolejny odcinek, dla którego rozpoczęły się już prace przygotowawcze. W całej Polsce to już osiem odcinków o łącznej długości ok. 1 tys. km – podała spółka.
W przypadku fragmentu biegnącego przez województwo mazowieckie, łódzkie i dolnośląskie, (tzw. „szprycha nr 9”), przygotowania trwają już łącznie na ok. 400 km. Chodzi o odcinek z Warszawy przez Łódź i Wrocław do granicy z Czechami.
Po wybudowaniu całej „szprychy”, podróż koleją na jej odcinkach ma trwać:
- 25 min z Łodzi do Sieradza (obecnie około godziny)
- 70 min z Łodzi do Wrocławia (obecnie ok. 3 godzin)
- 115 min z Warszawy do Wrocławia (obecnie dwa razy dłużej)
Dziesięć miesięcy na wykonanie studium
Nowy kontrakt to uzupełnienie umowy na studium wykonalności dla 140-kilometrowego odcinka linii dużych prędkości z Warszawy do Łodzi. Na początku czerwca spółka CPK popisała dla tego odcinka umowę na prace przygotowawcze.
Te dwie linie, razem w odnogą do Poznania, mają stanowić pierwszy i najważniejszy element systemu kolei dużych prędkości w Polsce (tzw. „igrek”) – podaje CPK.
Na przygotowanie studium dla trasy Łódź – Wrocław wykonawca ma ok. 10 miesięcy. Całkowita realizacja i rozliczenie umowy może potrwać 15 miesięcy.
Według harmonogramu, pierwsze roboty budowlane mają ruszyć w 2023 roku. Spółka zakłada, że linia dużych prędkości zostanie uruchomiona jednocześnie z Lotniskiem Solidarność.
Czytaj też:
- Znamy wykonawcę masterplanu dla CPK. To holenderska spółka
- Centralny Port Komunikacyjny już nie na 45 mln pasażerów, lotnisko w Radomiu zagrożone? Pandemia weryfikuje wielkie plany
- CPK: Hiszpania ma doradzać Polsce w zakresie kolei dużych prędkości
- Prezes CPK Mikołaj Wild określił cele spółki na 2021 roku