Jazda rowerem to najpopularniejsza aktywność fizyczna Polaków. Wśród 40 proc. aktywnych fizycznie obywateli ponad połowa deklarowała uprawianie tego sportu. Jest to również najpopularniejszy posiadany środek transportu – rower znajduje się w 79 proc. gospodarstw domowych, a samochód – w 66 proc.
Rowery to jeden z podstawowych składników zrównoważonej mobilności miejskiej. Nie zużywają paliw kopalnych, nie powodują zanieczyszczenia powietrza i poprawiają zdrowie zarówno psychiczne, jak i fizyczne.
Polskie miasta rozwijają się dla rowerzystów
Do zrównoważonego rozwoju miast potrzebny jest więc, między innymi, rozwój infrastruktury rowerowej. Chodzi przede wszystkim o drogi i ścieżki rowerowe oraz zwiększanie liczby rowerzystów w miastach. Warto pamiętać, że ze względu na rozwój tras rowerowych i elektrycznych rowerów, jednoślady stają się coraz bardziej konkurencyjne wobec samochodów, szczególnie w przypadku odległości mniejszych niż 5 km.
W ostatnich 10 latach polskie miasta wojewódzkie zwiększyły liczbę dróg rowerowych z 1430 do 3480 km. To wzrost o 143 proc. Największy wzrost nastąpił w mniejszych miastach wojewódzkich, np.: Kielcach (350 proc.), Opolu (287 proc.) i Katowicach (264 proc.)
Wśród siedemnastu miast wojewódzkich, najwięcej kilometrów dróg rowerowych znajdziemy w Warszawie. W stolicy Polski znajduje się 739 km dróg rowerowych, ponad 400 km więcej niż w drugim na liście Poznaniu.
Warto jednak zaznaczyć, że Warszawa jest zdecydowanie największym miastem w Polsce o powierzchni ponad 500 km2. W relacji dróg rowerowych do 1 km2 miasta Warszawa spada na trzecie miejsce w rankingu, za Białymstokiem i Olsztynem.
Długość dróg rowerowych to jednak niejedyny czynnik zachęcający ludzi do preferowania transportu rowerowego. Ważny jest również dobry system bike-sharingu czy poczucie bezpieczeństwa na drodze.
Polskie miasta w rankingach przyjazności rowerzystom
Według rankingu centrumrowerowego.pl, najlepszym miastem dla jednośladów w Polsce jest Warszawa, jednak w światowych rankingach polskich miast próżno jej szukać w czołówce. W indeksie kopenhagizacji, badającym przyjazność miast dla jednośladów, przodują stolica Danii, Amsterdam czy Utrecht.
Z kolei w Global Bicycle Cities Index 2022 Warszawa znajduje się na 59. miejscu, a największą różnicą w porównaniu do np. miast Beneluksu jest odsetek ludzi wybierających rower jako sposób dotarcia do pracy/uczelni/szkoły (modal share). W Antwerpii czy szwedzkim Malmö ten odsetek oscyluje w okolicach 30 proc., a w polskich miastach to zaledwie kilka procent.
Na tle reszty państw Grupy Wyszehradzkiej Polska wypada zdecydowanie najlepiej. W zestawieniu Global Bicycle Index Praga znajduje się poniżej Warszawy i Krakowa, a Budapesztu i Bratysławy nie ma w pierwszej 90-tce miast.
Czytaj także:
- Polacy chcą być eko-mobilni. Rowery elektryczne coraz bardziej popularne
- Metropolie, w których transport nie truje. Próżno wśród nich szukać polskich miast [RANKING]
- Nie tylko europejskie metropolie. Oto najbardziej przyjazne do życia miasta na świecie [RANKING]
- Nie tylko po pracy, nie tylko w weekendy. Rower to środek transportu dla coraz większej grupy Polaków