Około 65 proc. badanych przynajmniej raz nie powiedziało drugiej połowie prawdy o wydatkach, wynika z badania „Miłość i pieniądze” przeprowadzonego na zlecenie Goldman Sachs TFI S.A.
Jak ustalono, 64 proc. kobiet oraz 65 proc. mężczyzn wskazało, że było nieszczere wobec swojego partnera na co najmniej jeden z czterech analizowanych sposobów: zaniżenie ceny zakupu, ukrywanie zakupu, mówienie o gratisach oraz wskazywanie, że produkt jest „stary”, mimo że został właśnie zakupiony.
Z kolei 36 proc. kobiet i 35 proc. mężczyzn nigdy nie dopuściło się nieszczerości wobec swoich partnerów w kontekście cen kupionych produktów czy też w ogóle faktu dokonania zakupu.
Zaniżanie cen i ukrywanie zakupów
Skupmy się jednak na tych, którzy mają finansowe sekrety. Badanie pokazało, że mężczyźni nieco częściej niż kobiety zaniżają ceny zakupionych produktów. Połowa badanych kobiet oraz 54 proc. mężczyzn przyznało, że przynajmniej raz czy dwa razy zdarzyło im się celowo powiedzieć partnerowi, że kupili coś taniej niż w rzeczywistości.
– W przypadku 34 proc. mężczyzn i 28 proc. kobiet dotyczyło to więcej niż jednej lub dwóch sytuacji. Dodatkowo, 12 proc. mężczyzn oraz 8 proc. kobiet zadeklarowało, że zdarza im się to często lub bardzo często – czytamy w raporcie.
Jednocześnie według badania około 45 proc. kobiet i mężczyzn przynajmniej raz w życiu celowo nie przyznało się do dokonania jakiegoś zakupu. Częste lub bardzo częste ukrywanie zakupów zadeklarowało 6 proc. mężczyzn i 4 proc. kobiet.
– W przypadku kobiet, podobnie jak przy zaniżaniu cen, najczęściej ukrywają one zakupy ubrań, obuwia, dodatków lub kosmetyków. Mężczyźni natomiast najczęściej ukrywają zakup elektroniki, sprzętu RTV/AGD oraz produktów związanych z hobby. Zaskakujący może być fakt, że ukrycie zakupu większych sprzętów RTV/AGD wydaje się niemałym wyzwaniem, w porównaniu do ukrycia nowej bluzki – dowiadujemy się z raportu.
„Gratisy”
Jak wynika z badania, w kontekście nieszczerości wobec partnera kobiety i mężczyźni najrzadziej wskazywali, że dostali gratis coś, za co faktycznie zapłacili.
– Być może wynika to z ograniczonej liczby produktów, które mogą wydawać się możliwe do otrzymania gratis. Mimo to, 23 proc. kobiet oraz 28 proc. mężczyzn przyznało, że przynajmniej raz czy dwa razy mówiło partnerowi o gratisowym produkcie, który faktycznie został zakupiony – tłumaczą autorzy raportu.
W przypadku kobiet, tak jak przy innych formach nieszczerości, sytuacje związane z „gratisami” najczęściej dotyczą ubrań, obuwia, dodatków i kosmetyków. Mężczyźni natomiast najczęściej ukrywają zakupy związane z elektroniką, sprzętem RTV/AGD oraz produktami powiązanymi z hobby.
– Szczerość finansowa w związku, szczególnie dotycząca tego, co kupiliśmy, za jaką kwotę i kiedy, ma istotny wpływ na nasze zadowolenie ze związku oraz ogólną satysfakcję z życia. Im częściej partnerzy mijają się z prawdą dotyczącą dokonanych zakupów, ich ceny oraz terminu zakupu, tym niższy jest poziom satysfakcji ze związku oraz ogólnej satysfakcji z życia – podsumowano w raporcie.
Polecamy też:
- Globalne wydatki na luksus w tym roku nie spadną. Klientów jest jednak mniej
- Wydatki szybko rosną, a najdroższy jest wynajem mieszkania. Tak wygląda studencki portfel
- Tak się bawią turyści na olimpiadzie. Wydatki konsumenckie w Paryżu wzrosły dzięki igrzyskom
- Procedura nadmiernego deficytu dla Polski coraz bliżej. KE nie podobają się nasze rosnące wydatki