Ukraina przygotowuje „plan B” na scenariusz wypowiedzenia umowy zbożowej przez Rosję. Ukraiński rząd stworzył fundusz ubezpieczeniowy w wysokości ok. 547 mln dolarów. Firmy zagraniczne, których statki będą przepływać przez Morze Czarne, będą mogły skorzystać z tych środków, gdyby Rosja odstąpiła od umowy.
W tych działaniach Ukrainę wspiera również ONZ. Dzięki rozbudowie i planowanemu pogłębieniu Kanału Bystre będzie można też zwiększyć eksport zboża przez małe porty nad Dunajem (Izmaił, Reni i Ust-Dunajsk). W trakcie funkcjonowania korytarza zbożowego transport zbóż tą drogą odpowiadał za 25 proc. ich eksportu.
Niedaleko Lwowa powstają nowe silosy przeznaczone do przechowywania zboża, które ma być następnie transportowane przez Polskę. Ukończenie budowy planuje się na jesień tego roku. Rozważana jest też budowa i rozbudowa suchych portów po stronie ukraińskiej przy granicy z Rumunią i Polską (przejście graniczne Mościska-Medyka).
Oprócz tego do jesieni tego roku planuje się dwukrotne zwiększenie pojemności magazynowania centrum logistycznego MOST Logistic Terminal, przeładowującego przede wszystkim nawozy mineralne.
Nowe terminale pozwolą przeładowywać pociągi
Na granicy powstało także kilka intermodalnych terminali pozwalających na przeładunek między pociągami poruszającymi się na różnych rozstawach torów. Po stronie polskiej tego rodzaju terminale powstają przy Linii Hutniczej Szerokotorowej łączącej Ukrainę i Śląsk.
Presja eksportowa z Ukrainy będzie nieco mniejsza niż przed rokiem. Prognoza eksportu kukurydzy i pszenicy wskazuje na znaczny spadek w roku gospodarczym 2023/2024 odpowiednio o 32 proc. i 11 proc.
Jednak bez wypracowania alternatywnych szlaków transportowych dla ukraińskiego zboża eksport będzie odbywał się przede wszystkim do krajów sąsiedzkich Ukrainy, tj. Polski i Rumunii.
Korytarze solidarnościowe nie funkcjonują jeszcze w sposób wystarczający, ale KE pracuje nad ich rozwojem. 6 czerwca 2023 roku KE włączyła Ukrainę w program „Łącząc Europę” (CEF). Dzięki niemu Ukraina będzie mogła wnioskować o środki na projekty związane z transportem, energią i usługami cyfrowymi.
Ponadto 22 czerwca KE wybrała 107 projektów infrastruktury transportowej, które otrzymają unijne dotacje w wysokości 6,2 mld euro w ramach CEF w dziedzinie transportu na lata 2021-2027. Znaczna ich część ma wzmocnić szlaki solidarnościowe UE-Ukraina.
Alternatywą może być wykorzystanie linii kolejowej o rozstawie europejskim prowadzącej przez Słowację do Użhorod w Ukrainie. W tym wypadku konieczna jest renowacja torów po stronie ukraińskiej (ok. 10 km torów). Region Zakarpacia oceniany jest jako jeden z najbezpieczniejszych w Ukrainie.
Czytaj także:
- Miliardy złotych na remont – i rozczarowanie. Na tych liniach pociąg szybciej nie pojedzie
- „Zielona” przyszłość transportu. Elektryczne ciężarówki będą jeździć po Europie
- Rząd wyciąga rękę do rolników. Zwiększy dopłaty do skupu zbóż i dofinansuje nawozy
- Ukraina nacjonalizuje kolejne majątki oligarchów. Trzech przyjaciół Putina traci miliony dolarów