W cyklu wideo rozmów, które nasza redakcja nagrała podczas kongresu 3W, pytaliśmy gości wydarzenia o najważniejsze zagadnienia dotyczące wody, wodoru i nowych technologii węglowych. W jednym z wywiadów rozmawialiśmy z prof. dr hab. Ryszardem Naskręckim, dyrektorem Centrum Ecotech-Complex UMCS.
Profesor Naskręcki przyznał, że w Polsce komercjalizacja naukowych wynalazków nie jest na najwyższym poziomie. W skali szkolnej oceniłby ją na dostateczną.
Z komercjalizacją jest słabo
– Na pewno dwie czołowe polskie politechniki, czyli Politechnika Warszawska i Akademia Górniczo-Hutnicza radzą sobie dobrze, może nawet bardzo dobrze. Ale w Polsce mamy ponad 400 uczelni, z czego duża część to są szerokoprofilowe uniwersytety i tutaj, w tym obszarze o którym mówimy, czyli obszarze związanym z komercjalizacją wyników badań, jest raczej słabo – powiedział prof. Naskręcki.
Jego zdaniem środowisko naukowe w Polsce jest krytycznie postrzegane, nie tylko przez biznes czy otoczenie gospodarcze, ale też przez społeczeństwo.
– Niedofinansowanie i te wszystkie problemy, które przez lata dotykały środowisko naukowe w Polsce, wpływały na taką negatywną opinię. I to jest oczywiście krzywdząca opinia, bo są w Polsce znakomite zespoły badawcze, są znakomite instytuty, są znakomite wydziały – które mogą rozwiązać bardzo wiele poważnych problemów dla biznesu – podkreślił dyrektor Centrum Ecotech-Complex UMCS.
Trzeba się spotykać i rozmawiać
Co można zrobić, aby poprawić sytuację?
– Myślę, że tych instrumentów przekonywania jest wiele i tworzenie takich płaszczyzn porozumienia, a taką płaszczyzną porozumienia na pewno jest inicjatywa 3W, to jest jedna z lepszych form przekonywania. Możemy się tutaj spotkać ze sobą: środowiska naukowe, środowiska biznesowe i te środowiska, które reprezentują, to co tutaj nazywamy może nie do końca fortunnie, ale lepszej nazwy nie znajdę: czyli administrację i możemy wzajemnie się poznać. Możemy przedstawić nasze możliwości, ale również nasze oczekiwania – powiedział prof. Naskręcki.
Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter! Obserwuj nas też w Wiadomościach Google.
Zdaniem eksperta osiągnięcia naukowe muszą być też promowane.
– Ona [promocja – przyp. red.] powinna być przede wszystkim mądra, ale powinna być również skuteczna. Powinniśmy wzajemnie przekonywać społeczeństwo, ale również decydentów o tym, że będziemy w stanie to zrobić i to jest to drugie narzędzie: czyli to pokazywanie dobrych przykładów – ocenił nasz rozmówca.
Równie ważne jest dofinansowanie badań naukowych.
– Proszę pamiętać, że badania naukowe mają to do siebie, że potrzebują narzędzi. Te narzędzia do badań naukowych nigdy nie były i nigdy nie będą tanie – podsumował prof. Naskręcki.
To też może Cię zainteresować:
- Młodzi interesują się 3W. Woda, wodór i węgiel wchodzą do szkół
- Wsparcie startupów w Polsce. „Kluczowa jest współpraca różnych sektorów”
- Joanna Smolik z BGK: Szanse na sfinansowanie transformacji energetycznej w Polsce są dobre
- Ścieki nie są monitorowane. Oczyszczalnie mało kiedy wiedzą, skąd pochodzą nieczystości