MPK Poznań zamówiło 37 autobusów elektrycznych Solaris. Nieemitujące zanieczyszczeń pojazdy zostaną dostarczone przez producenta w drugiej połowie 2021 roku.
Ultranowoczesne autobusy Urbino electric powiększą elektryczną flotę MPK i dołączą do 21 elektrobusów Solarisa, które już od kilku miesięcy wożą poznaniaków.
31 elektrycznych pojazdów będzie miało długość 12 metrów, 6 zaś będzie przegubowych o długości 18 metrów. Wartość kontraktu wynosi ponad 90 mln zł netto.
“To bardzo dobra wiadomość dla miasta, jego mieszkanek i mieszkańców. Kolejne autobusy z napędem elektrycznym oznaczają jeszcze bardziej ekologiczny transport publiczny, czystsze powietrze, a zatem i lepszą jakość życia, a na tym nam najbardziej zależy” – powiedział Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.
Czytaj: 5 wykresów pokazujących, na jakim etapie jest elektryfikacja transportu w polskich miastach
“Warto podkreślić, że te działania są elementem szerszego programu. Przygotowujemy właśnie Strategię Rozwoju Elektromobilności dla Miasta Poznania do roku 2035, której głównym celem ma być wsparcie rozwoju szeroko pojętej polityki elektromobilności oraz zrównoważonego rozwoju transportu i mobilności w Poznaniu” – dodał prezydent miasta.
“Zależy nam, aby komunikacja zbiorowa, zarówno autobusowa, jak i tramwajowa, była jak najbardziej dostępna, atrakcyjna i ekologiczna. Poprzez zakup bezemisyjnych autobusów staramy się spełnić wymogi, które stawia przed nami ustawa o elektromobilności. W dobie degradacji środowiska, uciążliwości spalin i hałasu w miastach, elektromobilność to konieczność” – powiedział Wojciech Tulibacki, prezes zarządu MPK Poznań.
Czytaj również: Kraków zamawia 50 elektrycznych Solarisów. Będą jeździć po najbardziej zanieczyszczonych rejonach miasta
Wszystkie 37 pojazdów będzie wyposażone w baterie Solaris High Power przeznaczone do szybkiego ładowania. Za napęd w każdym Urbino electric odpowiedzialna będzie oś elektryczna z dwoma zintegrowanymi silnikami o mocy 125 kW każdy.
Nowością jest przetwornica prądu, która zostanie wykonana w technologii SiC, czyli z wykorzystaniem węgliku krzemu, co pozwoli obniżyć zużycie energii w autobusie.
Solaris jest jednym z czołowych producentów autobusów elektrycznych w Europie. Portfel zamówień obejmuje w tej chwili około 1000 zero-emisyjnych pojazdów, które producent sprzedał już do 18 państw.
Polska zajmuje 5. miejsce w Europie pod względem liczby elektrycznych autobusów w miastach. Głównym partnerem w transformacji transportu publicznego na zero-emisyjny dla polskich miast i operatorów transportu publicznego jest firma Solaris, która dostarczyła na ten rynek ok. 70% wszystkich elektrycznych autobusów