Odsetek spodziewających się pogorszenia sytuacji gospodarczej w Polsce w ciągu kolejnych 12 miesięcy spadł do 37 proc. w I kwartale, wobec 65 proc. rok temu. Poprawa nastrojów wśród konsumentów może wynikać z mniejszego lęku przed wysokimi wskaźnikami inflacji oraz spadku obaw o pogorszenie sytuacji na rynku pracy.
W I kw. 2024 r. wartość wskaźnika BRCF (Barometr Rynku Consumer Finance), pozwalającego przewidywać m.in. skłonność konsumentów do zaciągania nowych zobowiązań wyniosła 99,2 pkt – tj. była poniżej szczytu notowanego przed pandemią, gdy przekraczała 110 pkt.
– Pierwszy kwartał 2024 r. był piątym z rzędu, w którym ubywało pesymistów spodziewających się pogorszenia sytuacji gospodarczej w Polsce w ciągu kolejnych 12 miesięcy. W najnowszej edycji badania ‚Sytuacja na rynku consumer finance’ ich odsetek sięgnął 37 proc., podczas gdy przed rokiem wyniósł 65 proc., a w czasie pandemii doszedł nawet do 80 proc.. Jednocześnie badanie pokazało, że odsetek optymistów, jeśli chodzi o spodziewaną sytuację gospodarczą w kraju, wzrósł do 33 proc. (z 16 proc. przed rokiem) – czytamy w raporcie „Sytuacja na rynku consumer finance”, opracowywanego przez Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce (ZPF) oraz Instytut Rozwoju Gospodarczego Szkoły Głównej Handlowej (IRG SGH).
Bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami subskrybując nasz codzienny newsletter 300Sekund! Obserwuj nas również w Wiadomościach Google.
Z badania wynika, że 56 proc. respondentów zadeklarowało, iż jest w stanie oszczędzać z bieżących dochodów wobec 48 proc. rok temu.
– Poprawiła się też jakość obsługi zobowiązań. Problemów w tym zakresie w następnych 12 miesiącach nie spodziewa się 57 proc. ankietowanych wobec 48 proc. w I kw. 2023 r. Warto przypomnieć, że na początku 2018 r. bezproblemową obsługę zobowiązań deklarowało nawet ponad 80 proc. respondentów. Tymczasem w na początku 2022 r., w okresie wysokiej inflacji i wzrostu stóp procentowych, odsetek ten spadł nawet do poziomu poniżej 65 proc – czytamy dalej.
Wzrostu bezrobocia spodziewa się 43 proc. respondentów wobec 60 proc. w I kw. 2023 r., podano także.
– Wśród konsumentów zmalały również obawy przed bezrobociem. Ponad 70 proc. z nich deklaruje, że nie ma problemów ze spłatą bieżących zobowiązań. To optymistyczne informacje, które dowodzą, że okres strachu o rekordowo wysoką inflację i stopy procentowe mamy na razie za sobą – ocenił prezes ZPF Marcin Czugan, cytowany w materiale.
ZPF w Polsce to organizacja pracodawców w branży finansowej, w jej skład wchodzi obecnie ok. 100 podmiotów reprezentujących najważniejsze sektory rynku. To m.in. banki, ubezpieczyciele, instytucje pożyczkowe, biura informacji gospodarczej, pośrednicy finansowi, podmioty zarządzające wierzytelnościami, organizatorzy crowdfundingu udziałowego.
Polecamy:
- Polacy coraz częściej wybierają rowery elektryczne. Duży wzrost sprzedaży
- Polski fintech wspomoże największy bank na Ukrainie. I usprawni przelewy za granicę
- System kaucyjny wejdzie w życie bez opóźnień. Ale rząd już pracuje nad poprawkami