Zapowiedziane przez rząd dopłaty do punktów ładowania samochodów elektrycznych wpłyną korzystnie na dynamikę rozbudowy ogólnodostępnej i prywatnej infrastruktury w Polsce – diagnozuje Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych.
Z raportu PSPA „Polish EV Outlook 2020” wynika, że do 2025 roku w Polsce może powstać nawet 48 tys. ogólnodostępnych punktów ładowania elektryków.
Potencjał prywatnej infrastruktury PSPA ocenia na 85-110 tys. punktów. Prognoza zakłada, że w życie wejdzie planowane wsparcie Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Ile dziś jest punktów ładowania samochodów elektrycznych w Polsce?
Według „Licznika elektromobilności” PSPA i PZPM (Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego), pod koniec listopada 2020 roku w Polsce funkcjonowały 1324 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych (2532 punkty). Ich liczba zwiększyła się o 36 proc. w ciągu minionego roku.
Prawie 60 proc. wszystkich ogólnodostępnych stacji ładowania w Polsce zlokalizowanych jest w miastach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców. Najwięcej jest ich w Warszawie, Katowicach, Krakowie, Wrocławiu i Gdańsku.
Czytaj także: Czym są strefy czystego transportu i dlaczego Polska powinna je wprowadzić
27 proc. ogólnodostępnych stacji ładowania w Polsce znajduje się na publicznych parkingach, 22 proc. w obrębie galerii handlowych. Pozostałe 19 proc. jest na terenach hoteli, a 10 proc. na stacjach paliw.
“Obecnie, na jeden ogólnodostępny punkt ładowania przypada mniej niż 7 osobowych samochodów z napędem elektrycznym (BEV i PHEV), co na tle większość państw członkowskich UE stanowi dobry wynik. To jednak kwestia stosunkowo niewielkiego parku EV w Polsce, liczącego 17121 pojazdów z napędem elektrycznym na koniec listopada 2020 roku, a nie nadzwyczajnego tempa rozbudowy infrastruktury ładowania” – mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.
Przyspieszenie budowy sieci ładowarek w Polsce wymaga jego zdaniem działań dwutorowych. Z jednej strony wdrożenia systemu wsparcia finansowego. Z drugiej natomiast, pilnej zmiany części przepisów.
Dopłaty kluczowe dla rynku
W grudniu Ministerstwo Klimatu i środowiska przedstawiło projekt rozporządzenia dotyczącego pomocy publicznej na infrastrukturę do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastrukturę do tankowania wodoru. Przewiduje on dofinansowanie tworzenia nowej infrastruktury do ładowania pojazdów.
Według projektu, na wsparcie budowy infrastruktury ładowania w Polsce przeznaczonych zostanie do 800 mln zł, z czego 100 mln w tym roku.
300 mln zł ma być wydatkowane w 2022 roku, a 400 mln zł w roku 2023. Projekt przewiduje dotacje dla przedsiębiorców, samorządów, a także spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych.
Ponadto ukazał się już projekt zmian ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Ma być to pierwsza tak kompleksowa nowelizacja ustawy określającej ramy prawne rozwoju i funkcjonowania elektromobilności w Polsce. Zmianie mają ulec m.in. przepisy dotyczące instalacji i funkcjonowania stacji ładowania, a także obowiązków ich operatorów.
Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) to organizacja branżowa, zajmującą się kreowaniem rynku elektromobilności i paliw alternatywnych. PSPA jest częścią The European Association for Electromobility (AVERE), organizacji zajmującej się rozwojem rynku elektromobilności w Europie.