Wyjaśniamy, jak rozliczyć subwencję z Tarczy Finansowej 2.0 PFRu i w jakich sytuacjach przedsiębiorcy mogą liczyć na umorzenie subwencji.
Program Tarcza Finansowa PFR jest częścią szerokiego programu „Tarcza Antykryzysowa” i jest finansowany i realizowany przez Polski Fundusz Rozwoju.
Tarcza Finansowa PFR 2.0
Obecna wartość pomocy dla przedsiębiorców w ramach Tarczy Finansowej 2.0 to 13 mld zł. 6,5 mld zł przeznaczono dla mikrofirm, a kolejne 6,5 mld zł dla spółek zatrudniających od 10 do 249 pracowników.
Pomoc z nowej Tarczy Finansowej przeznaczona jest dla mikro, małych, średnich przedsiębiorstw znajdujących się na liście 54 branż (według Polskiej Klasyfikacji Działalności – dokładna lista pod tym linkiem).
Przez mikrofirmę, która może ubiegać się przyznanie wsparcie rozumiane jest przedsiębiorstwo, które zatrudniało od 1 do 9 pracowników w dniu 31 grudnia 2019 lub 31 lipca 2020 roku, a także jego obrót netto lub suma bilansowa za 2019 roku była mniejsza lub równa kwocie 2 mln euro.
Za małą lub średnią firmę w rozumieniu programu Tarczy uznawane są przedsiębiorstwa zatrudniające od 10 do 249 pracowników w dniu 31 grudnia 2019 roku lub 31 lipca 2020 roku, a także których obrót netto za 2019 rok wyniósł maksymalnie 50 mln lub których suma bilansowa za 2019 rok wyniosła maksymalnie 43 mln euro.
Kiedy i jak rozliczyć subwencję?
W przypadku mikrofirm nie został określony żaden maksymalny okres wykorzystania subwencji finansowej. Nie została też narzucona jedna forma dokumentowania dokonanych wydatków ze środków subwencji finansowej; przedsiębiorca będzie mógł wykazać wydatkowanie środków w dowolny sposób umożliwiający powiązanie środków z danym wydatkiem.
Z kolei małe i średnie przedsiębiorstwa muszą w terminie od 31 października 2021 r. do 31 stycznia 2022 r. rozliczyć otrzymaną subwencję finansową poprzez złożenie oświadczenia.
Rozliczenie subwencji finansowej MŚP dokonują za pośrednictwem platformy elektronicznej.
W sytuacji, gdy w wyniku złożenia oświadczenia:
- MŚP ustali, że w momencie składania wniosku uprawnione było do uzyskania subwencji
finansowej w wyższej kwocie niż rzeczywiście otrzymana, MŚP nie będzie uprawnione do
żądania wypłaty dodatkowej kwoty subwencji finansowej - MŚP ustali, że w momencie składania wniosku uprawnione było do subwencji finansowej w
niższej kwocie niż rzeczywiście otrzymana MŚP będzie zobowiązane do dokonania na rzecz PFR zwrotu subwencji finansowej w części przekraczającej kwotę subwencji finansowej, do której MŚP było uprawnione
W przypadku niezłożenia przez MŚP oświadczenia o rozliczeniu subwencji w terminie do 31 stycznia 2022 r., PFR może wypowiedzieć umowę subwencji finansowej ze skutkiem natychmiastowym, bez zachowania okresu wypowiedzenia.
W takim przypadku MŚP będzie zobowiązane do niezwłocznego zwrotu całej kwoty subwencji finansowej.
Oświadczenie w przedmiocie wypowiedzenia umowy subwencji finansowej zostanie udostępnione beneficjentowi w:
- bankowości elektronicznej banku,
- za pośrednictwem innych bezpiecznych kanałów komunikacji wykorzystywanych przez bank
do komunikacji ze swoimi klientami (np. w postaci wiadomości e-mail lub SMS), - w inny sposób pozwalający beneficjentowi zapoznać się z wypowiedzeniem,
PFR zweryfikuje oświadczenie o rozliczeniu subwencji finansowej złożone przez MŚP m.in. w oparciu o dane uzyskane od Ministra Finansów oraz Krajowej Administracji Skarbowej do 31 grudnia 2022 r.
Jeżeli w wyniku weryfikacji przeprowadzonej przez PFR okaże się, że MŚP rozliczyło subwencję finansową nieprawidłowo lub nie dokonało zwrotu nadwyżki subwencji finansowej, będzie zobowiązane do niezwłocznego zwrotu całej kwoty subwencji finansowej.
Umorzenie subwencji
Subwencja finansowa z Tarczy Finansowej 2.0 w przypadku mikrofirmy podlega całkowitemu umorzeniu o ile:
- działalność gospodarcza zostanie nieprzerwanie utrzymana do 31 grudnia 2021 r. – w okresie od dnia złożenia wniosku do 31 grudnia 2021 r. wobec przedsiębiorcy nie może rozpocząć się likwidacja, upadłość lub restrukturyzacja, a także
- utrzymane zostanie średnioroczne zatrudnienie w 2021 r. na co najmniej takim samym poziomie jak średnioroczne zatrudnienie w roku 2020.
Z kolei w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw:
- działalność gospodarcza zostanie nieprzerwanie utrzymana do 31 grudnia 2021 r. – w okresie od dnia złożenia wniosku do 31 grudnia 2021 r. wobec przedsiębiorcy nie może rozpocząć się likwidacja, upadłość lub restrukturyzacja, a także
- rozliczenia nadwyżki udzielonej subwencji finansowej w terminie po 31 października 2021 r., jednak nie później niż do 31 stycznia 2022 r.
- koszty stałe oraz wysokość przychodów wskazane we wniosku, będące podstawą wyliczenia kwoty subwencji finansowej, zostały podane zgodnie z rzeczywistym stanem.
Jak dowiem się, czy moja subwencja została umorzona?
Informacja o wysokości umorzenia subwencji finansowej wraz z informacją o kwocie subwencji finansowej podlegającej zwrotowi zostanie przekazana mikrofirmie poprzez:
- bankowość elektroniczną banku, za pośrednictwem którego firm otrzymała subwencję finansową
- wiadomość wysłaną przez PFR na adres poczty elektronicznej wskazany w umowie subwencji finansowej
- za pośrednictwem innych kanałów komunikacyjnych
Mikrofirma zobowiązana jest do zwrotu nieumorzonej części subwencji finansowej w terminie 30 dni od dnia otrzymania od PFR informacji dotyczącej .
Artykuł stworzony we współpracy z Polskim Funduszem Rozwoju.