Komu przysługuje wsparcie od państwa w związku ze wzrostem cen energii? Od czego zależy jego wysokość i kiedy można składać wnioski o nowe świadczenie. Przedstawiamy najważniejsze informacje o bonie energetycznym.
Z tego tekstu dowiesz się:
- Czym jest bon energetyczny?
- Kto może go otrzymać?
- Jakie kwoty są przewidziane do wypłaty?
- Co należy zrobić, by otrzymać bon energetyczny?
Czym jest bon energetyczny?
Bon energetyczny to nowa forma jednorazowego wsparcia finansowego, które ma złagodzić skutki wzrostu cen energii dla gospodarstw domowych. Zgodnie z uchwaloną ustawą, obowiązuje wyłącznie w drugiej połowie 2024 roku. Plan wypłaty bonu wynika z częściowego odmrożenia cen prądu, które pozostawały na niezmienionym poziomie przez poprzednie półtora roku.
Kto może otrzymać bon energetyczny?
Bon energetyczny jest skierowany do gospodarstw domowych o niższych dochodach. Podstawowym kryterium przyznania są dochody za 2023 r. w wysokości do 2500 zł na osobę w gospodarstwie jednoosobowym lub 1700 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym. Ministerstwo Klimatu i Środowiska szacuje, że świadczenie otrzyma 3,5 miliona gospodarstw domowych.
Jakiej wysokości kwoty można otrzymać?
Wysokość bonu energetycznego zależy od liczby osób w gospodarstwie domowym. Są to odpowiednio kwoty:
- 300 zł dla gospodarstw jednoosobowych,
- 400 zł dla gospodarstw składających się z 2-3 osób,
- 500 zł dla gospodarstw składających się z 4-5 osób,
- 600 zł dla gospodarstw składających się z 6 lub więcej osób.
Przewidziano także wyższe świadczenie dla tych, którzy używają energii elektrycznej do ogrzewania domu – na przykład do pompy ciepła. Według resortu to około 5 proc. gospodarstw domowych. Otrzymają one dwukrotnie wyższy bon – czyli między 600 a 1200 zł, w zależności od liczby osób.
Co należy zrobić, by otrzymać bon energetyczny?
By otrzymać świadczenie, konieczne jest złożenie wniosku o bon energetyczny. Można to zrobić wyłącznie w okresie od 1 sierpnia 2024 do 30 września 2024. Za wypłatę bonu odpowiada wójt, burmistrz lub prezydent miasta.
Wnioski można składać osobiście w urzędzie gminy, na terenie której się mieszka. Można to zrobić także drogą elektroniczną. Na przykład w aplikacji mObywatel albo na stronach gov.pl czy epuap.gov.pl.
We wniosku trzeba podać dane osobowe wszystkich osób wchodzących w skład gospodarstwa domowego i adres zamieszkania. Należy też przekazać informacje o osiąganych dochodach. Dodatkowo można wskazać elektryczne źródło ogrzewania, jeśli się z niego korzysta.
Kiedy wypłata bonu?
Na rozpatrzenie wniosku o wypłatę świadczenia władze gminy mają 60 dni od dnia jego złożenia. Zgodnie z ustawą, wypłata powinna nastąpić niezwłocznie po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku.
Polecamy także:
- Ceny energii w drugiej połowie roku. Co się zmieni i kto może liczyć na wsparcie? [EXPLAINER]
- Bon energetyczny także w 2025 roku? Resort klimatu: Jest takie zapotrzebowanie
- Ceny energii wyższe, ale niektórzy skorzystają. Koszty ogrzewania domu pompą ciepła spadły
- Oszczędzanie energii wychodzi nam średnio. A rząd na razie do tego nie zachęcał