Około 35 proc. małych i średnich przedsiębiorstw z branży spożywczej planuje inwestować w najbliższej przyszłości w modernizację maszyn i urządzeń oraz automatyzację produkcji , wynika z badania Siemens Financial Services w Polsce. Według ankiety już 37 proc. MSP zwiększyło nakłady na odnowienie parku maszynowego
Jak wynika z raportu Index MiU 2023, mimo że co czwarty ankietowany z tej branży informuje o spadku sprzedaży w 2023 r., to zaledwie 3 proc. firm obniżyło nakłady na park MiU (maszyn i urządzeń). W poprzednim badaniu zwiększyć automatyzację w tym okresie chciało 25 proc., a podnieść nakłady na MiU 28 proc.
Zrealizowane i planowane inwestycje miały wpływ m.in. na wzrost branżowego wskaźnika zdolności do konkurowania ankietowanych firm, podano.
– Aktualny sub–indeks MiU dla branży spożywczej wynosi 53,16 pkt. Jest to najwyższa zmiana wartości wskaźnika rok do roku. Spowodowana przede wszystkim wzrostem nakładów na odnowienia parku maszyn i urządzeń oraz zwiększeniem poziomu automatyzacji. Uzyskane wyniki oznaczają, że w nadchodzących miesiącach możemy spodziewać się m.in. wyższej zdolności przetwórców do konkurowania oraz wzrostu możliwości ekspansji na nowe rynki – podkreślił country head of sales w Siemens Financial Services w Polsce Grzegorz Jarzębski, cytowany w komunikacie.
Poza inwestycjami w odnowienie parku MiU i automatyzację, znaczenie dla poprawy wskaźnika dla branży spożywczej miały również wyniki dotyczące sprzedaży krajowej oraz dywersyfikacji rynków zbytu – dodał.
Bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami subskrybując nasz codzienny newsletter 300Sekund! Obserwuj nas również w Wiadomościach Google.
Poprawę zdolności do konkurowania potwierdzają także sami przedsiębiorcy. Prawie co trzecia (30 proc.) ankietowana firma uważa, że jest lepiej przygotowana do konkurowania z perspektywy posiadanych MiU. A 9 proc. jest odmiennego zdania. W najbliższej przyszłości 36 proc. ankietowanych MŚP z branży spożywczej spodziewa się poprawy swojej konkurencyjności, podano.
Wyniki lepsze niż za granicą
Według Siemens FS, powyższe wzrosty nie przekładają się jednak na ocenę konkurencyjności całej branży na tle firm zagranicznych. Zdaniem 9 proc. badanych przedsiębiorców polski sektor spożywczy ma lepsze parki maszyn i urządzeń od zagranicznych podmiotów. A 30 proc. respondentów uważa, że są one równie dobre. Z kolei według 29 proc. ankietowanych MiU polskich firm są mniej wydajne i starsze niż te posiadane przez ich zagranicznych odpowiedników. W porównaniu do poprzedniego badania o 3 punkty procentowe zmalał odsetek przedsiębiorstw, które oceniają parki MiU krajowych przetwórców lepiej.
Prawie co druga (47 proc.) ankietowana firma wykorzystuje środki zewnętrzne do finansowania inwestycji w maszyny i urządzenia. Ponad 34 proc. przedsiębiorców łączy środki zewnętrzne z kapitałem własnym, a pozostałe prawie 13 proc. korzysta wyłącznie z finansowania zewnętrznego. 53 proc. inwestuje w park MiU, wykorzystując tylko wypracowane zyski, wynika także z badania.
Index MiU przyjmuje wartości w skali od 0 do 100 pkt. Im wyższy odczyt, tym wyższa ocena zdolności firm do konkurowania. Bardziej skupiają się one na inwestycjach w rozwój parków maszyn i urządzeń, automatyzacji oraz m.in. zwiększają skalę sprzedaży krajowej i zagranicznej. Progi newralgiczne, które świadczą o dużym wzroście lub spadku konkurencyjności wynoszą odpowiednio 60 pkt i 40 pkt. Konstrukcja indeksu opiera się na ośmiu komponentach. W różnym stopniu wpływają na końcową wartość informującą o zdolności do konkurowania producenta. Wśród nich są m.in. odnowienia parku maszyn i urządzeń oraz ich częstotliwość. Także automatyzacja procesów produkcji, sprzedaż krajowa i eksport czy udział oraz dostępność finansowania zewnętrznego, podano.
Badanie z przedstawicielami 100 małych i średnich firm zrealizował Instytut Badań i Rozwiązań B2B Keralla Research we wrześniu 2023 r. Uczestnikami badania byli przedsiębiorcy z branży spożywczej z całej Polski, posiadający własny park maszyn i urządzań (MiU).
Polecamy:
- Produkcja w przemyśle wyhamowała. „Gospodarka zwalnia” – mówią analitycy
- Klient pilnie poszukiwany. Budowlanka boi się, że zabraknie nowych zleceń
- „Mięso” z warzyw przyciąga duże pieniądze. Beyond Meat z inwestycją na 75 mln dolarów
- Za romanse już dziękujemy. Przyjaźń, a nie miłość, czyli co chce oglądać pokolenie Z