Wyższe pensje, elastyczne godziny pracy i dbałość o dobrostan pracowników – to tylko niektóre ze zmian, jakie wymusza na pracodawcach wejście na rynek pracy pokolenia Z.
Pokolenie Z coraz liczniej wkracza na rynek pracy, przynosząc ze sobą nowe oczekiwania i zmieniając funkcjonowanie firm. To najważniejsze wnioski z nowego raportu przygotowanego na zlecenie OLX Praca.
Najważniejsze spostrzeżenie autorów raportu: wynagrodzenia nie są tematem tabu dla przedstawicieli pokolenia Z. Młodzi otwarcie komunikują, że pracują przede wszystkim po to, by zarabiać i nie obawiają się mówić o swoich oczekiwaniach finansowych.
Czy młodzi zarabiają wystarczająco dużo?
Jednocześnie badanie SW Research przeprowadzone na zlecenie OLX Praca pokazuje, że 57 proc. badanych z pokolenia Z uważa swoje wynagrodzenie za adekwatne do posiadanego doświadczenia.
Ponad połowa ankietowanych twierdzi, że obecne zarobki umożliwiają im zaspokajanie potrzeb życiowych oraz regularne oszczędzanie. Jednocześnie blisko 30 proc. nie jest w stanie odkładać pieniędzy z aktualnej pensji. Ta otwartość młodych na rozmowy o pieniądzach wpływa też na podejście firm do kwestii wynagrodzeń.
Co trzeci pracodawca przyznaje, że obecność pokolenia Z przyczyniła się do opracowania bardziej przejrzystych perspektyw awansu finansowego oraz siatek płac. Mimo to, tylko 43 proc. młodych pracowników deklaruje, że zna konkretną ścieżkę podwyżek w swojej firmie.
Elastyczność i partnerskie relacje z szefami
Z raportu wynika również, że przedstawiciele pokolenia Z oczekują elastycznego środowiska pracy, przejrzystej komunikacji oraz szybkiej informacji zwrotnej. Te potrzeby wymuszają na pracodawcach zmiany w sposobie zarządzania zespołami.
Co trzecia firma ankietowana przez OLX Praca przyznaje, że obecność najmłodszych pracowników przyczyniła się do modyfikacji sposobu organizacji pracy oraz ustalania i komunikowania celów przez przełożonych.
Młodzi czują się swobodnie w relacjach z szefami: prawie 60 proc. z nich uznało, że przełożony traktuje ich po partnersku i stara się zrozumieć ich potrzeby. Podobny odsetek twierdzi, że otrzymuje jasny feedback oraz może dzielić się swoimi spostrzeżeniami z menedżerem.
Praca zdalna i hybrydowa coraz powszechniejsza
Elastyczność w organizacji pracy to jeden z głównych postulatów pokolenia Z. Jak wynika z ankiety, blisko połowa firm przyznaje, że to właśnie pod wpływem młodych pracowników zdecydowała się na bardziej elastyczne podejście do form świadczenia pracy, wprowadzając m.in. możliwość pracy zdalnej, hybrydowej czy workation.
Ponad połowa badanych przyznała, że w firmie, w której obecnie pracują, uwzględniono ich preferencje dotyczące pracy zdalnej, hybrydowej, bądź stacjonarnej. Tylko co czwarty młody pracownik uznał, że pracodawca nie zaspokoił jego oczekiwań w tym zakresie.
Work-life balance i dobrostan pracowników
Dla pokolenia Z niezwykle istotna jest równowaga między życiem zawodowym a prywatnym. Młodzi oczekują od pracodawców działań wspierających ich dobrostan, w tym zdrowie psychiczne.
Badanie pokazuje, że 43 proc. młodych pracowników potwierdza, że w ich firmach prowadzone są takie działania. Jednocześnie co trzeci ankietowany przyznaje, że w jego miejscu pracy brakuje programów wspierających zdrowie psychiczne.
Co ciekawe, prawie 25 proc. pracodawców przyznaje, że to właśnie pod wpływem pokolenia Z rozszerzyli pakiet działań wspierających dobrostan pracowników. Niemal 40 proc. firm stwarza też najmłodszym możliwości rozwoju ich pasji i zainteresowań.
Jak Zetki zmieniają firmy
Obecność przedstawicieli pokolenia Z w firmach przyczynia się do istotnych zmian w kulturze organizacyjnej i sposobie funkcjonowania przedsiębiorstw. Pracodawcy dostrzegają, że młodzi pracownicy wpłynęli na budowę bardziej partnerskich relacji z przełożonymi, przyczynili się do zwiększenia elastyczności w formach świadczenia pracy, wpłynęli na rozszerzenie oferty szkoleń i możliwości rozwoju, spowodowali zwiększenie transparentności w kwestiach wynagrodzeń oraz przyczynili się do rozbudowy programów wspierających dobrostan pracowników.
Autorzy raportu OLX Praca podkreślają, że przedstawiciele pokolenia Z będą odgrywać coraz istotniejszą rolę na rynku pracy. Wynika to zarówno z rosnącej liczebności tej grupy wśród pracowników, jak i ze zmian, jakich oczekują od firm.
– Dzisiaj te oczekiwania mogą budzić skrajne emocje i prowadzić do negatywnych ocen całego pokolenia. Ale jeśli dogłębnie je przeanalizujemy, to większość z nas doceni na przykład to, że przyczyniają się one do osiągnięcia równowagi między pracą i życiem prywatnym – komentuje Artur Kołpowski, Jobs & Services Director w OLX Praca, cytowany w raporcie.
oprac. mach