Po pandemicznym kryzysie w lotnictwie nie ma śladu. Już w 2022 r. linie lotnicze przewiozły ponad dwa razy więcej niż rok wcześniej. Największe Europejskie porty lotnicze notują rekordowe, nawet 184 proc. wzrosty obłożenia.
Dane opublikowane przez Eurostat z okazji Międzynarodowego Dnia Lotnictwa Cywilnego pokazują, że we wszystkich krajach UE odnotowano wzrost liczby pasażerów korzystających z transportu lotniczego w porównaniu z rokiem 2021. W zeszłym roku całkowita liczba pasażerów podróżujących samolotami w Unii Europejskiej wyniosła 820 mln, co oznacza ponad dwukrotny wzrost (119 proc.) w porównaniu z 2021 rokiem w którym zanotowano 374 mln pasażerów lotniczych.
Ale ta poprawa sytuacji też była zróżnicowana: największe skoki zanotowano w Irlandii (256 proc.), na Słowacji i w Finlandii (obie 203 proc.). Natomiast najmniejsze wzrosty zarejestrowano na Cyprze (69 proc.), w Bułgarii (74 proc.) i w Grecji (80 proc.). Jednakże to wciąż ogromny skok, biorąc pod uwagę silny spadek o 73 proc. w 2020 roku z powodu restrykcji pandemicznych.
Ruch pasażerski poza granicami UE stanowił 47 proc. ogółu podróży lotniczych w 2022 roku. Transport wewnątrz UE stanowił 37 proc., a podróże krajowe 16 proc. W porównaniu z rokiem poprzednim udział podróży poza granicami UE wzrósł o 8 punktów procentowych, natomiast transport wewnątrz UE zmniejszył się o 1 pkt proc., zaś podróże krajowe o 7 pp, podaje Eurostat.
W zestawieniu konkretnych portów lotniczych na pierwszym miejscu zestawienia znalazło się lotnisko Humberto Delgado w Lizbonie, które zanotowało obłożenie większe o 184 proc. Tuż za nim uplasował się Port Lotniczy w Monachium (153 proc.) Fiumicino w Rzymie (152 proc.), El Prat w Barcelonie (123 proc.), Charles de Gaulle w Paryżu (119 proc.), Madryt – Bajaras (115 proc.) i Schihpol w Amsterdamie (106 proc.), podaje Eurostat.
Czytaj także: Kopanie prądem, loty donikąd. Tak lotnictwo (nie) zabiega o pasażera
Skąd latano w zeszłym roku najczęściej?
Pod względem liczby pasażerów na czele listy 5 największych lotnisk w UE w 2022 roku pozostały te same porty co w roku 2021, jednak wszystkie odnotowały znaczące wzrosty obłożenia. Paryż/Charles de Gaulle zarejestrował przewóz 57,5 miliona pasażerów, Amsterdam/Schiphol 52,5 miliona pasażerów, Madryt/Barajas 49,8 miliona , Frankfurt/Main 48,8 miliona, a Barcelona/El Prat zanotował 41,2 miliona.
Zaskakująco, lotnisko w Lizbonie zajęło 6. miejsce, przewożąc 34,6 miliona pasażerów. Palma de Mallorca z wynikiem 28,5 miliona spadła na 10. miejsce, jednakże zanotowała wzrost o 97 proc. w porównaniu z rokiem 2021. Paryż-Orly zarejestrował najmniejszy procentowy wzrost przewiezionych pasażerów w 2022 roku z wynikiem 86 proc.
Bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami subskrybując nasz codzienny newsletter 300Sekund! Obserwuj nas również w Wiadomościach Google.
Dokąd latano z Polski?
W zestawieniu Eurostatu nie mogło zabraknąć również naszych lotnisk, w tym największego Lotniska Chopina, które również zanotowały prawie dwukrotne wzrosty pasażerów i wykonanych lotów w porównaniu z 2021 rokiem. Z Chopina w 2022 roku prawie 40 proc. wszystkich podróży stanowiły kierunki poza Unię Europejską, gdzie najpopularniejsza była Antalya w Turcji.
Ponad połowę wszystkich połączeń (51,3 proc.) stanowiły jednak loty do krajów Unii Europejskiej. Najczęściej z Chopina latano do Amsterdamu (Schiphol – 2036 lotów), przewożąc łącznie ok. 216,5 tys. pasażerów. Jednakże, największa liczba osób z Chopina latała do Paryskiego Charlesa De Gaulle’a (ok. 231,4 tys.) przy tylko o 16 wylotów mniej w porównaniu do Lotniska Schihpol w Amsterdamie. Na trzecim miejscu uplasowało się Lotnisko Heathrow w Londynie (ok. 212 tys.), następnie Antalya/mil Civ w Turcji (212 tys.) i Frankfurt/Main w Niemczech (199,4 tys.).
Jeśli spojrzymy na Port Lotniczy w Modlinie, sytuacja wygląda nieco inaczej. Tam aż 72,7 proc. lotów odbywało się wewnątrz Unii Europejskiej, w porównaniu do 26 proc. podróży poza tereny Unii. Zdecydowanie najwięcej lotów oraz największa liczba pasażerów podróżowała do portu Londyn/Stansted – odbyto 1034 loty, przewożąc ok. 162 tys. pasażerów. Kolejne miejsca w zestawieniu zajęły Dublin (ok. 80 tys. pasażerów), Bergamo/Orio Al Serio (65,4 tys.), Rzym/Ciampino (ok. 61 tys.) i Lotnisko Chareloi w Brukseli – ok. 52,9 tyś.
Polecamy także:
- Tak pandemia uderzyła w lotnictwo. Dane Eurostatu pokazują to jak na dłoni
- Lasy północy emitowały więcej CO2 niż lotnictwo. Rok 2021 był rekordowy
- Kryptowaluty i teleinformatyka emitują tyle CO2 co lotnictwo. Na szczęście jest światełko w tunelu