W Polsce 54 proc. dziewcząt w wieku 16-19 lat wykazuje się co najmniej podstawowymi umiejętnościami cyfrowymi. To wynik poniżej średniej unijnej. Za nami są już tylko trzy kraje: Bułgaria, Niemcy i Rumunia.
Według najnowszych danych Eurostatu, w 2023 roku 68 proc. dziewcząt w wieku 16-19 lat w UE posiadało co najmniej podstawowe umiejętności cyfrowe, zauważalnie przewyższając udział odnotowany w ogólnej populacji (56 proc.).
Odsetek chłopców w tej samej grupie wiekowej był nieco niższy i wyniósł 65 proc.
Podstawowe i ponad przeciętne umiejętności cyfrowe, jak je definiuje Eurostat, obejmują m.in. wyszukiwanie informacji, komunikowanie się, tworzenie treści cyfrowych czy umiejętności w zakresie bezpieczeństwa.
Jak to wygląda w poszczególnych krajach?
Najwyższy odsetek dziewcząt z co najmniej podstawowymi umiejętnościami cyfrowymi odnotowano w Finlandii i Chorwacji (po 96 proc.) oraz w Czechach (95 proc.). Natomiast najniższe – w Rumunii (44 proc.), Niemczech (46 proc.) oraz w Bułgarii i w Polsce (po 54 proc.).
A jak wypada Polska?
W Polsce w ubiegłym roku 54 proc. dziewcząt w wieku 16-19 lat posiadało podstawowe lub ponadprzeciętne umiejętności cyfrowe. To mniej niż średnio w krajach unijnych. Jednak nastolatki mogą pochwalić się większymi umiejętnościami niż przeciętnie posiadają Polacy jako społeczeństwo. Różnica jest zauważalna, bo tylko 44 proc. Polaków opanowało wspomniane umiejętności.
Zgodnie z unijnymi założeniami do 2030 r. 80 proc. mieszkańców UE ma mieć podstawowe umiejętności cyfrowe.
– W dzisiejszym świecie, gdzie technologia jest coraz ważniejsza, rośnie zapotrzebowanie na ludzi wykwalifikowanych w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT). Jednak kobiety są obecnie niedostatecznie reprezentowane w tym ważnym sektorze, podobnie jak w innych dziedzinach nauki, technologii, inżynierii i matematyki (STEM). Mimo że kobiety stanowią 51 proc. populacji UE, tylko 1 na 3 absolwentów STEM i 1 na 5 specjalistów w dziedzinie ICT to kobiety – podkreśla Komisja Europejska.
Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter!
Jak tłumaczy natomiast Fundacja Digital Poland, choć młodzi dorastają z telefonem w ręku, ich umiejętność sprawnego wykorzystywania cyfrowych narzędzi do zdobywania wiedzy i rozwoju pozostają na niskim poziomie.
Test przeprowadzony przez Fundację w ubiegłym roku pokazał, że z cyfrowymi zadaniami poradzili sobie uczniowie liceów ogólnokształcących, natomiast nieco gorzej – z wynikiem 43 proc. – uczniowie szkół podstawowych. Obszar, w którym dzieci i młodzież dobrze sobie radzą, to umiejętność korzystania z danych i informacji. Gorzej wypadły wyniki związane z bezpieczeństwa w internecie. Tylko 45 proc. uczniów poprawnie odpowiedziało na pytania zadane w teście.
To też może Cię zainteresować:
- Edukacja wyższa to luksus. Ile trzeba zapłacić za studia w Polsce lub za granicą?
- Nowy przedmiot w polskiej szkole. Zastąpi wychowanie do życia w rodzinie
- Zmiany na rynku pracy są trudne do przewidzenia. Tylko jedna kompetencja daje przewagę [WYWIAD]
- Kobiety na rynku finansowym przestają być rzadkością. Inwestują śmielej niż panowie
Niestety taka prawda. Nastoletnie polki to przygłupy bez chęci nabywania wiedzy. Później te polki stają się bezrobotnymi pasożytami.