Łączna moc infrastruktury ładowania w Polsce musi wzrosnąć mniej więcej o połowę do roku 2025, ponad sześciokrotnie do roku 2030 oraz piętnastokrotnie do roku 2035. Chodzi o spełnienie wymogów unijnego rozporządzenia AFIR, poinformował dyrektor Centrum Badań i Analiz Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności (PSNM) Jan Wiśniewski.
– Rozpoczynamy cykliczną publikację nowego ‚Licznika AFIR’, który będzie pokazywał stopień realizacji wymogów unijnego rozporządzenia AFIR na polskim rynku – powiedział Wiśniewski podczas konferencji „TransAFIRmacja – przyszłość zrównoważonego transportu w Polsce”.
Wśród kryteriów, które będą publikowane w ramach nowego wskaźnika, znalazły się m.in. poziom dostosowania mocy ładowania do liczby samochodów elektrycznych, a także poziom nasycenia sieci TEN-T strefami ładowania, pod względem mocy i odległości między nimi.
Prognozy rozwoju elektromobilności
Aktualna, łączna moc wyjściowa infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych w Polsce wynosi ok. 233,9 MW, a zgodnie z AFIR, na każdy samochód w pełni elektryczny powinno przypadać 1,3 kW, a na hybrydę plug-in – 0,8 kW.
– Uwzględniając prognozy rozwoju floty samochodów całkowicie elektrycznych w Polsce, to oznacza, że do 2025 r. ta moc powinna wzrosnąć o około połowę, do 342,4 MW, do 2030 r. – już ponad sześciokrotnie, do 1,52 GW, a do roku 2035 – ponad piętnastokrotnie, do 3,58 GW – podkreślił Wiśniewski.
Interesuje cię energetyka i ochrona klimatu? Zapisz się na 300Klimat, nasz cotygodniowy newsletter
AFIR przewiduje również m.in. konieczność rozmieszczenia maksymalnie co 60 km wzdłuż sieci bazowej TEN-T stref ładowania (każda o łącznej mocy co najmniej 400 kW, a do 2027 r. co najmniej 600 kW) na każdym kierunku podróży. Z „Licznika AFIR” wynika, że również w tym przypadku Polska jest bardzo daleko od wypełnienia celów rozporządzenia. Biorąc pod uwagę sieć bazową, obowiązki wynikające z AFIR w kontekście pokrycia sieci (na lata 2025 i 2027) są obecnie zrealizowane odpowiednio w ok. 8 proc. i 2 proc., a pod względem mocy stref ładowania wzdłuż tej sieci – odpowiednio w 22 proc. i 15 proc.
Wyzwania dla rozwoju sieci
Głównym wyzwaniem we wdrażaniu rozporządzenia AFIR będzie rozwój sieci energetycznej, poinformował dyrektor departamentu elektromobilności i gospodarki wodorowej w Ministerstwie Klimatu i Środowiska (MKiŚ) Szymon Byliński.
– Główne wyzwanie w kontekście AFIR to rozwój sieci elektroenergetycznej, także na obszarach wiejskich, gdzie nikt nigdy nie projektował sieci o dużej mocy – powiedział Byliński.
Według niego, planowana w związku z wejściem w życie rozporządzenia AFIR nowelizacja ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych powinna wejść w życie w marcu-kwietniu 2025 roku.
– Zaproponowaliśmy 166 lokalizacji stacji ładowania dla pojazdów lekkich, z czego 145 znajduje się w Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP), które zostały wybrane w taki sposób, żeby przyłączenie ich do sieci wiązało się z jak najmniejszym kosztem inwestycyjnym – dodał Byliński.
W kwestii stacji dla elektrycznych samochodów ciężarowych (eHDV) zaproponowano 30 lokalizacji (o mocy strefy 1,4 MW) do roku 2025, 79 lokalizacji (o mocy 2,8 MW) do roku 2027 oraz 166 lokalizacji (o mocy 3,6 MW) do roku 2030.
– Natomiast w odniesieniu do stacji tankowania wodoru, zaproponowaliśmy łącznie 37 lokalizacji, zapewniających maksymalną odległość między stacjami rzędu 200 km – podsumował Byliński.
Perspektywa wsparcia
Zapowiedział również, że oprócz planowanych programów wsparcia do budowy stacji ładowania samochodów ciężarowych oraz do zakupu elektrycznych samochodów ciężarowych, w resorcie trwają również analizy programu wsparcia przeznaczonego dla operatorów systemu dystrybucyjnego (OSD), przeznaczonego na budowę przyłączy energetycznych.
AFIR przewiduje również m.in. konieczność rozmieszczenia maksymalnie co 60 km wzdłuż sieci bazowej TEN-T stref ładowania (każda o łącznej mocy co najmniej 400 kW, a do 2027 r. co najmniej 600 kW) na każdym kierunku podróży. Analogiczne cele dotyczą kompleksowej sieci TEN-T.
Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM, wcześniej Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych) to największa w Polsce organizacja branżowa, kreująca rynek elektromobilności oraz promująca zero- i niskoemisyjne technologie w transporcie.
Polecamy także:
- Ile kosztuje ubezpieczenie samochodu elektrycznego? Koszty napraw nie przesądzają o składkach
- Podatek od auta spalinowego? Polski rząd teraz mówi „nie”, ale wzrostu obciążeń nie unikniemy
- Wiemy, kto wybuduje fabrykę polskich samochodów elektrycznych Izera. Są wyniki przetargu
- Rośnie liczba stacji ładowania samochodów elektrycznych. Prawdziwy wysyp punktów