Ponad 4 mln złotych, to łączna kwota kar nałożonych przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na dwie polskie firmy odzieżowe. UOKiK ukarał je za wprowadzanie konsumentów w błąd co do składu sprzedawanych przez siebie ubrań.
Sprawa dotyczy firmy Lord z Krakowa i Polskich Składów Odzieżowych ze Starego Bystria (marka Lavard). Jak podaje UOKiK, Inspekcja Handlowa pobrała próbki ubrań – marynarek, garniturów, spodni garniturowych i koszul – w sklepach na terenie całego kraju. Badania laboratoryjne, przeprowadzone przez UOKiK, wykazały, że w wielu przypadkach informacje na metkach nie odpowiadały rzeczywistości.
Bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami subskrybując nasz codzienny newsletter 300Sekund! Obserwuj nas również w Wiadomościach Google.
– Konsumenci nie mogą sami sprawdzić składu ubrań, muszą polegać na informacjach na etykiecie. Dla wielu osób jest to bardzo ważne, ponieważ wpływa na cenę, sposób pielęgnacji i użytkowania ubrania. W przypadku Lorda i Lavardu klienci byli często wprowadzani w błąd – powiedział prezes Chróstny.
Przykładowo, spodnie, które zgodnie z metką miały zawierać 70 proc. wełny, w rzeczywistości nie zawierały jej wcale. Gdyby konsumenci mieli rzetelne informacje o składzie, mogliby nie zdecydować się na zakup.
Badania laboratoryjne wykazały, że 24 z 27 przebadanych próbek ubrań marki Lavard miało niewłaściwy skład, a w przypadku próbek ubrań marki Lord niewłaściwy skład stwierdzono w 10 z 11 .
UOKiK nałożył karę w wysokości 3 830 838 zł na Polskie Składy Odzieżowe. Karę w wysokości 213 478 zł dostał Lord.
To nie pierwsze tego typu działania UOKiK. W marcu 2022 r. kary za wprowadzanie w błąd co do składu ubrań otrzymali również producenci męskiej odzieży wizytowej: Kubenz, Recman i Dastan Logistics (łączna kwota kar: ponad 2,1 mln zł).
oprac. mach
Polecamy także:
- UOKiK ma zastrzeżenia do promocji na stacjach Shell. Brak wymaganej informacji
- Rowery miejskie pod lupą UOKiK. Nextbike ukarany za niedozwolone klauzule w umowach
- Urodzinowa promocja Wizz Air z zarzutami UOKiK. Spółce grozi duża kara
- Ogromna kara dla Canal+. UOKiK zarzuca firmie wprowadzanie klientów w błąd